Analytics-specialist SAS haalde vorig jaar negentien procent meer omzet uit cloud-oplossingen. Het Amerikaanse bedrijf breidt zijn branche-specifieke portfolio uit met software voor levenswetenschap, de energiesector en marketing-technologie.
De cloud-first-transformatie van SAS vond niet van de ene dag op de andere plaats. De eerste stap was het ontwikkelen van SAS Viya tot een cloud native platform voor analytics. Dit liep synchroon met de investeringen in strategische partnerships, zoals met Microsoft Azure. Meer recent is SAS een samenwerking aangegaan met Cosmo Tech, een Franse leverancier van simulatie-platforms. Beide bedrijven willen met innovaties de veerkracht van wereldwijde toeleveringsketens vergroten.
Ze gaan samen een digitale twin-oplossing ontwikkelen die wordt gestuurd door artificiële intelligentie. Het is de bedoeling om de voorspelde vraag te integreren met de productie- en voorraadplanning. Door potentiële reacties op gebeurtenissen vooraf te modelleren, is tijdige anticipatie mogelijk op onverwachte gebeurtenissen. Spreadsheets voldoen niet meer bij het beheer van de toeleveringsketen. Daarvoor is het aantal variabelen te groot. Analytics en digital twins kunnen uitkomst bieden.
SAS en Cosmo Tech gaan zich eerst richten op productiebedrijven, fabrikanten van consumentengoederen en retailers. Later kunnen daar andere sectoren zoals de zorg en financiële dienstverleners bij komen.