Een duurzame it-strategie levert aanzienlijke voordelen op voor organisaties anno 2022. De sleutel hiervoor is duurzaamheid onlosmakelijk onderdeel te maken van de zakelijke strategie: duurzaamheid moet niet langer worden gezien als een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar als basisvoorwaarde. Het blijft dan de vraag hoe we op een duurzamere manier met onze hardware kunnen omgaan.
Duurzaamheid is één van de belangrijkste ecologische, economische en sociale drijfveren binnen zowel de samenleving als het bedrijfsleven. Het is niet langer een modewoord, bedrijven nemen het onderwerp serieus en zien duurzaamheid als een ‘must’ in plaats van een ‘nice to have’.
Nu de impact van klimaatverandering met de dag duidelijker wordt, is het belangrijk dat organisaties beseffen dat niet-duurzame praktijken op de lange termijn meer zullen kosten, zowel in termen van reputatie als in omzet.
Hoewel alle industrieën en sectoren een bijdrage leveren aan de totale broeikasgasuitstoot, is er één ding dat voor hen allemaal geldt. In de komende jaren zal technologie een centrale rol spelen bij de vormgeving van hun duurzaamheidsstrategieën. Hoewel technologie geen tovermiddel is om een wereldwijd probleem op te lossen, kan het wel efficiëntie aanwakkeren en de verspilling van producten en grondstoffen terugdringen.
It-strategie voor duurzame doorverkoop
Een duidelijk omschreven duurzame it-strategie – inclusief betrokkenheid van het management en meetbare doelstellingen – kan elke organisatie helpen om sociale, economische en milieudoelstellingen te verwezenlijken. Hoewel hybride werken in een of andere vorm ongetwijfeld een blijvertje is, zullen slimme investeringen in veilige en robuuste it-apparatuur op de lange termijn niet alleen tijd en geld besparen. Ze zullen ook leiden tot een beter duurzaamheidsimago en -reputatie.
Een blik op het rapport van het ‘World Economic Forum, The Future of Jobs 2020‘ laat zien dat de uitbreiding van werken op afstand en de daarmee gepaarde versnelde digitalisering en automatisering, al eerder gesignaleerd werden als trends met een positieve invloed op het klimaat. En dat is niet verwonderlijk: een vermindering van het aantal medewerkers op locatie en het terugdringen van het aantal kantoorlocaties betekent automatisch een vermindering van de CO2-uitstoot door vervoersmiddelen en de verwarming, koeling en verlichting van gebouwen.
Maar duurzaamheid gaat zelden alleen over directe koolstofemissies. In 2019 werd ongeveer 54 miljoen ton e-afval gegenereerd. Dat cijfer zal naar verwachting stijgen tot 74 miljoen ton in 2030. Bovendien werd maar twintig procent hiervan naar verluidt correct verwerkt volgens het model van ‘reduce, reuse, recycle‘. De rest eindigde waarschijnlijk op de afvalhoop.
De vraag is dus hoe technologie een duurzaamheidsprobleem dat zij zelf lijkt te creëren kan oplossen?
Het antwoord is ingewikkeld en tegelijkertijd duidelijk. It-leiders weten dat ze rekening moeten houden met de impact van alle devices die binnen het bedrijf gebruikt worden. Pc’s, laptops, tablets, telefoons en printers hebben allemaal hun eigen ecologische voetafdruk. En nu de behoefte aan mobiele devices wereldwijd sterk is toegenomen, is het makkelijk om bij voorbaat te denken dat werken op afstand slecht is voor de wereld. Maar dat is niet per se het geval.
Hoewel het huidige verbruik van elektronische materialen door sommige deskundigen als ‘niet-duurzaam’ wordt beschouwd, hebben it-leiders de kans over te stappen van een lineair naar een circulair bedrijfsmodel, en daarmee de ecologische impact van producten gedurende hun levenscyclus verkleinen. Voor een duurzame, circulaire economie in de it-sector is het verminderen van e-waste en het stimuleren van hergebruik, recycling en de vervanging van onderdelen nog nooit zo belangrijk geweest.
Is er duurzame hybride optie?
It-gebruikers kunnen e-waste in de eerste plaats tegengaan met goede it-ondersteuning. Aanbieders van technologie spelen een hoofdrol in de technologieketen. Het is daarom mede hun taak om aangeschafte devices zolang mogelijk te laten meegaan, waarbij technologie soepel en efficiënt functioneert. Bovendien is dit ook op afstand mogelijk; algemene onderhoudsupdates en technische ondersteuning zijn geen taken die ter plaatse moeten worden uitgevoerd.
Een voordeel voor it-besluitvormers is dat technologieleveranciers al maatregelen nemen om de ecologische voetafdruk van hun devices te verkleinen. De twee meest doeltreffende methoden hiervoor zijn doorverkoop en recycling. De voordelen van deze initiatieven reiken zelfs verder dan hun milieuvriendelijke karakter. Doorverkoop van oude apparatuur die nog in goede staat is, levert extra inkomsten op. Voor organisaties met een kleiner budget komt er op die manier ruimte vrij voor nieuwe investeringen. Voor apparatuur aan het einde van hun levenscyclus, is recycling de duurzaamste vorm van afhandeling.
Helpt of hindert de technologie?
Of technologie duurzaamheid bevordert of verhindert, daar is maar één antwoord op mogelijk: dat hangt ervan af. Bij de meeste leveranciers van technologische producten/diensten ligt de nadruk op de milieuvriendelijkheid van hun eigen producten. Maar klanten zijn veelzijdiger dan dat. Techgebruikers, zowel bedrijven als consumenten, zijn zelden gebonden aan één leverancier, dus de verantwoordelijkheid om te bepalen in hoeverre een product milieuvriendelijk wordt verwijderd, berust vaak bij hun besluitvormers aan de top van de aankoopketen.
Er is goed nieuws. Steeds meer leveranciers passen een duurzamer beleid toe op hun bedrijf, en deze druk komt rechtstreeks van de bedrijven en klanten aan wie zij leveren. De verschuiving naar een meer circulair bedrijfsmodel als het gaat om technische devices en het verbeteren van gedrag als het gaat om elektronisch afval, is dus in volle gang.
Het beheer van it-activa is een belangrijke taak voor it-teams. Als cruciale schakels in de technologische toeleveringsketen, bevinden zij zich in de perfecte positie om een duurzaamheidscyclus op te zetten waarbinnen technologie van herkomst tot het einde van levensduur verkeert.