Cegeka denkt klaar te zijn voor een verdere opmars in Nederland. Doel is tegen 2025 een omzetstijging van vijftig procent te bereiken. Het oorspronkelijk Belgische familiebedrijf zegt erin geslaagd te zijn de drie grote acquisities van twee jaar geleden in te passen.
Volgens Karim Henkens, managing director Cegeka North, is de basis gelegd voor expansie. KPN ICT Consulting (het vroegere Getronics), Call2 (voortgekomen uit PinkRoccade) en de Utrechtse dataspecialist Finavista dragen inmiddels goed bij aan het resultaat. Henkens, evenals diverse andere Cegeka-managers van Centric afkomstig, stelt vast dat de grootste overname, die van KPN ICT Consulting, na een korte terugval in het najaar van 2020 weer de weg omhoog vond. ‘Vorig jaar zette het herstel zich voort, terwijl voor dit jaar een versnelling wordt verwacht.’
Kort na de inlijving vertrok ongeveer een zevende van het personeel, waarvan veertig gedetacheerde professionals. Henkens: ‘Werknemers die zich bij Cegeka minder senang voelden, vertrokken. Een aantal keerde zelfs terug naar KPN. Anderen waren blij dat er eindelijk een beetje vaart in de organisatie kwam.’
Cegeka maakte de afstand tussen de consultants en de rest van de medewerkers korter. Henkens zorgde er ook voor dat beter op de bal werd gespeeld. Ook kwam het bedrijf dichter bij de klant te staan. Voorkomen wordt dat consultants voor opdrachten het hele land worden doorgestuurd. ‘We proberen iedereen zo dicht mogelijk bij huis te laten werken. Covid-19 heeft daar zeker bij geholpen. Ook opdrachtgevers eisen minder vaak dat on site wordt gewerkt. Wel komen we regelmatig bij de klant langs.’
Cegeka streeft naar een nauwe samenwerking met klanten. ‘We willen snel reageren als er iets aan de knikker is’, aldus Henkens. Volgens hem is die hands-on-mentaliteit er bij het overgenomen consultancy-bedrijf snel ingesleten. ‘Bij een groot concern als KPN gaat dat wat anders.’ Ook de snelheid van handelen is volgens hem vergroot. Verder was er in de KPN-tijd wel erg veel aandacht voor leren. Dat is meer in balans gebracht met het verrichten van opdrachten.’
Te veel betaald
Blijft de vraag of Cegeka niet te veel voor KPN ICT Consulting heeft betaald. Henkens: ‘Het is niet de bedoeling geweest om deze investering in een jaar of twee terug te verdienen. Met deze overname kregen we de kans om in één klap heel veel volume erbij te krijgen. In de komende zeven á acht jaar betaalt dit zich uit. Met die bril kijken we ernaar. Het is een leuke club.’
ICT Consulting zit qua resultaten sterk in de lift. Inmiddels is dit bedrijfsonderdeel weer winstgevend, volgens Henkens. Bovendien kunnen via ICT Consulting nieuwe klanten binnenkomen.
Het eveneens van KPN overgenomen Call2, een servicedesk voor werkplekken, had anders dan ICT Consulting meteen al veel dynamiek. ‘We hoefden niemand op te jutten’, stelt Henkens. Alleen de propositie moest meer aansluiten op Cegeka’s bestaande klanten. Met de komst van Call2 konden die vanuit Nederland worden bediend. Inmiddels is door Cegeka een eigen selfserviceportal (Horizon) gebouwd waarmee klanten snel veranderingen in de infrastructuur kunnen aanbrengen of problemen kunnen afhandelen. Het streven is eind dit jaar alle klanten op dit platform te brengen.
Groei en acquisities
In de groeidoelstelling van vijftig procent die Cegeka voor ogen heeft, passen ook acquisities. Henkens denkt daarbij niet zozeer aan de infrastructurele ‘poot’, want die is al goed gepositioneerd. Hij denkt met name aan versterking op gebied van applicatieontwikkeling. De softwareafdeling in Veenendaal is met vijftig man eigenlijk te klein. De meeste ontwikkeling gebeurt in Roemenië waar zevenhonderd krachten werkzaam zijn. Daarnaast wordt veel software via partners waaronder Capgemini ontwikkeld. Maar versterking via een overname van een softwarehuis zou Cegeka goed uitkomen.
Verder gaat de interesse van Cegeka uit naar een partij die data lakes in de publieke cloud kan bouwen. Eveneens op de acquisitie-radar staan bedrijven op gebied van datakwaliteit, data science en data governance.
Cegeka gaat zich de komende jaren vooral richten op de drie-eenheid van innovatie die bestaat uit 5G, artificial intelligence (ai) en de cloud. Henkens ziet op grote bedrijfslocaties en bijvoorbeeld luchthavens private 5G-netwerken ontstaan. In België gaat dat wat sneller dan in Nederland waar de wet- en regelgeving complexer is. Cegeka Nederland blijft vooral gericht op de financiële sector, de (semi)overheid, gezondheidszorg en nutsbedrijven.
Intern krijgt de recrutering veel aandacht. Vorig jaar haalde Cegeka Nederland tweehonderd nieuwe krachten binnen. Dit jaar moeten het er driehonderd worden.
Vrouwen
Cegeka wil ook een voorbeeldfunctie bekleden om nog meer vrouwen te overtuigen om in de it aan de slag te gaan. Daarom legt de Cegeka Groep zichzelf de doelstelling op dat de ondernemingsleiding tegen 2026 voor dertig procent uit vrouwen zal bestaan. In 2030 moet bovendien minstens dertig procent van het volledige personeelsbestand van Cegeka een vrouw zijn. Henkens geeft toe dat dit in Nederland behoorlijk ambitieus vrij lastig haalbaar is, maar voor Roemenië ligt dat anders.
Cegeka wil zich van de concurrentie onderscheiden door ‘dicht op de klant te zitten’ en in elke fase van de ‘digitale reis’ die klanten maken, een rol spelen. Het motto van het dertig jaar oude familiebedrijf blijft ‘in nauwe coöperatie’. Vaak begint het met een adviesrelatie. Vervolgens worden bijvoorbeeld de werkplekken voor medewerkers vernieuwd. Dit kan weer uitmonden in een modernisering van het applicatielandschap gevolgd door de rest van de informatisering. Outsourcing kan dan een vervolgstap zijn. Henkens: ‘Maar als er bij de klant wat verkeerd gaat, willen we er zijn. Dan gaan we niet eerst kijken of het wel in het contract staat. Dat zien we wel als de rook is opgetrokken.’