De Europese Commissie wil dat Apple stopt concurrerende mobiele apps voor contactloos betalen in winkels het leven zuur te maken. Door de toegang tot een near-field communication (nfc)-chip en bijbehorende software voor concurrenten te beperken, krijgt Apple Pay vrij baan.
Eurocommissaris Margrethe Vestager laat een nader onderzoek instellen naar de praktijken van Apple. De iPhone, iPad en Apple Pay vormen een gesloten ecosysteem waarbij Apple alle aspecten van het mobiel betalen beheerst. Ontwikkelaars van andere mobiele apps worden daarbij buitengesloten. De nfc-technologie zit als het ware diep ingebakken in Apple’s mobiele apparatuur, waardoor Apple de communicatie beheerst tussen de mobiele telefoon en de betaalterminals in winkels.
Als misbruik van zijn machtspositie wordt bewezen, kan Apple een torenhoge boete tegemoet zien. Die boete kan oplopen tot tien procent van de jaaromzet. Apple verweert zich door te stellen dat openstelling van de nfc-chip het betaalsysteem minder veilig zou maken.
Streamen
Overigens hangen Apple nog meer boetes boven het hoofd. Ook bij het streamen van muziek en bij e-books zou sprake zijn van misbruik van zijn dominante positie. In Nederland heeft het techbedrijf het nu al maanden aan de stok met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Volgens de ACM hebben aanbieders van dating-apps nog steeds geen vrije keuze voor een betaalsysteem voor aankopen door consumenten in de app. De ACM eist dat Apple de onredelijke voorwaarden in de App Store aanpast. Als dat niet gebeurt, wordt opnieuw een last onder dwangsom voorbereid. De vorige last onder dwangsom heeft namelijk een minimaal resultaat gehad. Nadat Apple de boete had laten oplopen tot het maximum van vijftig miljoen euro, paste Apple ruim een maand geleden de voorwaarden aan. Maar volgens de ACM waren deze wijzigingen onvoldoende. Binnenkort publiceert de ACM een nieuwe last onder dwangsom.
Klacht over Google
Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is ook een klacht binnengekomen over de Google Play Store. Aanbieders van dating-apps zouden in de app geen ander betalingssysteem mogen inbouwen dan het betaalsysteem van Google. Ook zouden dating-apps niet meer mogen verwijzen naar alternatieve betaalmogelijkheden. Datingapp-aanbieder the Matchgroup heeft de ACM gevraagd te kijken of Google hiermee misbruik maakt van haar machtspositie. De ACM zal daarom een vooronderzoek gaan doen naar aanleiding van het verzoek.