Telecom- en it-bedrijf KPN heeft een aardig kwartaal achter de rug. Het concern boekte in de eerste drie maanden van 2022 een brutobedrijfsresultaat (ebitda) dat 5,6 procent hoger was dan in dezelfde periode een jaar eerder. De kwartaalomzet viel 2,5 procent hoger uit. Grootzakelijke dienstverlening blijft een pijnpunt. Daar daalde de omzet zes procent.
Over januari, februari en maart 2022 noteert KPN een ebitda van 633 miljoen euro bij een omzet van ruim 1,3 miljard euro. De grootste omzetgroei wist het concern te behalen in zijn dienstverlening aan het mkb. Daar groeide de omzet 9,3 procent tot 144 miljoen euro. Met de wholesale-activiteiten, dienstverlening aan andere telecom- en netwerkaanbieders, wist het bedrijf zes procent meer omzet te bereiken (170 miljoen euro).
Pijnpunt
In de zakelijke markt blijft alleen de dienstverlening aan grote ondernemingen een pijnpunt bij KPN. De dienstverlening aan dit segment liet een omzetdaling van zes procent zien en kwam uit op 193 miljoen euro. Toch is ceo Joost Farwerck positief over de vooruitzichten voor de zakelijke markt. ‘De omzet uit dienstverlening aan het mkb blijft het goed doen, wat vertrouwen geeft dat we de totale omzet uit dienstverlening aan de zakelijke markt tegen het einde van dit jaar kunnen stabiliseren.’
Vorig jaar zag KPN de omzet uit zijn twee grootste divisies dalen. Bij Consumenten was de daling heel licht, maar bij Zakelijk nam de omzet af met 4,3 procent. Mede daardoor daalde de jaaromzet van het hele concern een fractie.