Belgische overheidsorganisaties zijn nog allerminst klaar voor digitale modernisering. Aanpassingen gaan moeizaam, zo blijkt uit onderzoek van Unit4 onder vijfenzeventig Belgische organisaties uit de publieke sector. Mensen en systemen zijn niet klaar om met verandering om te gaan. Het zal gemiddeld nog ruim 2,5 jaar duren voordat de digitale transformatie is afgerond bij de overheden.
Bijna de helft van deze instellingen geeft aan dat zowel de medewerkers (48 procent) als het management (40 procent) zich tegen verandering verzet. Bovendien zegt een op de drie dat de medewerkers niet over de nodige professionele kwaliteiten beschikken om zich snel aan te passen aan de nieuwe context.
Volgens Lode Maris, bij erp-softwareleverancier Unit4 verantwoordelijk voor West-Europa, is een andere mentaliteit vereist om de veranderingen te omarmen die leiden tot modernisering van overheidsdiensten. Ook moet men bereid zijn zich meer flexibel op te stellen.
Verder geeft 53 procent van de Belgische respondenten aan dat hun backoffice systemen niet voldoende wendbaar of aanpasbaar zijn. Wel beschikt driekwart over systemen die de verschillende departementen met elkaar verbinden. Dit maakt het in principe mogelijk om data over heel de organisatie te gebruiken.
Veel datasystemen blijken echter niet up to date. Bij ruim de helft van de respondenten zijn nog steeds manuele handelingen nodig om software te ‘voeden’. Compatibiliteit met andere systemen is een issue. Slechts 6 procent beschikt over systemen waar een of andere vorm van manuele invoer niet nodig is.
Desondanks zeggen bijna alle respondenten dat hun organisatie een digitale transformatiestrategie volledig of grotendeels heeft uitgerold.
Niet van een leien dakje
Unit4 vroeg ook naar migratie naar de cloud, software-as-a-service (saas)-toepassingen of artificiële intelligentie (ai). Ruim een kwart is van plan deze technologie in het komende jaar te gaan gebruiken. Ongeveer 10 procent zegt dat een grote aanpassing nodig is om dat te doen.
De digitale transformatie gaat niet van een leien dakje. Bijna 9 op de 10 publieke organisaties klaagt dat hun medewerkers niet over de juiste capaciteiten beschikken. Ook ontbreekt het vaak aan de juiste training om zich aan te passen.
De publieke sector ontsnapt niet aan besparingen. 39 procent doet dat door dienstverlening af te bouwen. 32 procent verkoopt of sluit gebouwen. 21 procent investeert niet meer in nieuwe technologie of innovatie. Iets minder dan de helft (45%) doet het voortaan met minder mensen.
Thuiswerken blijkt bij de publieke sector vaste prik te worden. Twee op de drie kiezen voortaan voor een hybride model, een op de drie wil overstappen op 100 procent werken op afstand.
De enquête maakte deel uit van een wereldwijde studie die Vanson Bourne deed in de publieke sector. Behalve in België werd onderzoek gedaan in Australië, Canada, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de VS. In opdracht van Unit4 werd gekeken hoe overheidsorganisaties terugzien op de afgelopen twee jaar waarin Covid-19 ook in de publieke sector de manier van werken ingrijpend deed veranderen.