OBI4wan, een Nederlandse omnichannel klantenservice- en marketing-oplossing, komt in handen van de Britse Spotler Group. Main Capital Partners verkoopt de saas-aanbieder die marketeers en klantenservice-medewerkers ondersteunt in consistent en responsief klantcontact.
Webcare en chatbots
OBI4wan levert bijvoorbeeld software voor webcare en chatbots waarmee klanten sociale media kunnen monitoren en vragen van klanten kunnen afhandelen. Het bedrijf uit Zaandam integreert daarbij alle kanalen, van social tot messaging en reviews. Inzichten uit online uitingen, sociale media en print worden ingezet om de reputatie van merken en klanten te verbeteren. Verder bouwt en implementeert Obi4wan chatbots als virtuele assistenten.
Onder meer Schiphol, McDonald’s, ING, Tele2, Gemeente Utrecht, Univé, PostNL en bol.com zijn klant. Maar ook buiten de Benelux heeft OBI4wan afnemers. Het bedrijf heeft meer dan duizend klanten.
Bij OBI4wan, opgericht in 2011, kwam in 2016 Main Capital aan boord. Main heeft tijdens de afgelopen vijf jaar het management van OBI4wan begeleid in haar groeistrategie. Daarbij viel de nadruk op internationale organische groei door de lancering van nieuwe producten zoals chatbots. Daarnaast werden Buzzcapture (2016) en HowAboutYou (2020) ingelijfd. Dit laatste bedrijf geldt als specialist op het gebied van online media monitoring en webcare in de semi-publieke en overheidssector.
Benelux
Volgens Charly Zwemstra, managing partner bij Main Capital, is de OBI Group uitgegroeid tot Benelux-marktleider op het vlak van klantinteractie via cloudsoftware.
De snelgroeiende Spotler Group is in 2016 opgericht om bedrijven met hun klanten te verbinden via digitale marketing- en communicatietechnologieën. De bedrijvengroep bedient meer dan drieduizend organisaties in acht landen.