Centric zag zijn omzet vorig jaar met 3,3 procent dalen tot 422 miljoen euro. Het nettoresultaat nam af van 14,1 miljoen euro naar 12,5 miljoen euro. Sinds 2018 is er 13 procent van de omzet afgegaan. Vergeleken met andere it-dienstverleners is dat geen glanzend resultaat.
Toch is Centric niet pessimistisch gesteld, het laat in het publieksverslag 2021 Centric zelf een opgewekte toon horen. Feit is namelijk dat het bedrijfsresultaat (voor belasting) vorig jaar met 5 procent toenam naar 17 miljoen euro. Ook financieel is Centric gezond: de solvabiliteit en liquiditeit zijn dik in orde. Centric gebruikt geen externe financiering. De organisatie zegt positief terug te kijken op het bewogen jaar, maar de kwalificatie ‘bewogen’ slaat op de impact van corona, niet op de schandalen rond eigenaar Gerard Sanderink.
Interne onrust
Het begon vorig jaar met diens vertrek als Centric-bestuurder na de veronderstelde bedreiging van een politie-inspecteur. In de maanden daarop bleven Centric en diens excentrieke eigenaar het nieuws beheersen. Hoewel de nieuwe ondernemingsleiding de mond vol heeft van transparantie en openheid, wordt in het publieksverslag op geen enkele wijze ingegaan op Sanderink’s capriolen. Ook gaat de leiding voorbij aan de interne onrust die ontstond toen dagblad Tubantia publiceerde dat Centric deels in handen is gekomen van zijn vriendin, cyber-charlatan Rian van Rijbroek. Overigens heeft Centric dit eerder ontkend.
Ceo Johan Taams verwacht dit jaar weer te kunnen groeien, maar hij noemt geen cijfers. Door leerpaden, ontwikkeltrajecten en andere groeimogelijkheden aan te bieden probeert Centric in de huidige krappe arbeidsmarkt aan voldoende personeel te komen. Veel ontwikkelactiviteiten worden gedaan in Roemenië en Litouwen. De medewerkers in deze nearshore centers zijn nu integraal onderdeel van de delivery-organisatie. Daarnaast zegt Centric te investeren in de cloud. Het cloud-partnership met Microsoft is verder uitgebreid. Vorig jaar is gestart met een nieuw erp-systeem. Het crm is verder uitgerold. Centric koos voor het IFS-platform in combinatie met de online crm-oplossing van Microsoft.