Deze zomer moet een drone van het Friese Oranjewoud naar de Deense hoofdstad Kopenhagen vliegen. Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group, initiator van dat project met de naam Xpedition New Horizons, meldt een succesvolle eerste testvlucht. Als de luchtvaartautoriteiten van Nederland, Duitsland en Denemarken akkoord zijn en de laatste zaken rondom techniek veiligheid en milieu zijn geregeld, kan de 750 kilometer lange vlucht, plaatsvinden.
Volgens Antea gaat het om de langste dronevlucht binnen Europa tot nu toe. Gisteren was bij Nijmegen de eerste testvlucht in een testgebied van Rijkswaterstaat. Tijdens die vlucht zijn vliegopties met verschillende waarnemingen onderzocht, zoals evlos (extended visual line of sight), waarbij de dronepiloot in verbinding staat met waarnemers op de grond. Ook is gekeken naar bvlos (beyond visual line of sight). Daarbij vliegt de drone buiten het zicht van de piloot. De keuze is onder meer afhankelijk van wat er binnen de huidige Europese wet- en regelgeving mogelijk is.
De vluchtroute is op hoofdlijnen bekend, maar biedt uitdagingen. Zo kruist de drone snelwegen, hoogspanningskabels en natuurgebieden. Antea Group krijgt voor het vinden van de juiste ontheffingen en toestemmingen hulp van Airhub. Ook Stichting Dutch Drone Delta en DroneQ Robotics delen hun kennis van onbemande technologie.
Het idee voor de Europese dronevlucht werd al in 2021 al aangekondigd. De ambitie was om in dat najaar de vlucht te maken. Die deadline is niet gehaald. ‘Met het oog op de afronding van dit plan én het aantal zonuren dat voor de lange dronevlucht nodig is, vindt de vlucht in de zomer van 2022 plaats’, schrijft Antea nu in een persbericht.
Jubileum Antea
De plannen voor de dronevlucht komen voort uit het 1001-dagenplan van het ingenieursbureau. Met dat strategieplan zet het 1001 dagen in op innovatie, zichtbaarheid, human capital en duurzaamheid.
Antea vierde vorig jaar zijn zeventig jarige bestaan en had in dat jubileumjaar graag de vlucht gemaakt. Het bedrijf benadrukt dat het om meer dan een ‘jubileumstunt’ gaat. Roel Brandt, projectmanager planvorming & mobiliteit van het ingenieurs- en adviesbureau: ‘We staan wereldwijd voor grote uitdagingen als het gaat om duurzaamheid, klimaatverandering en mobiliteit. Daar zijn we volop mee bezig.’
Met de dronevlucht tussen Nederland en Denemarken wil Antea laten zien hoe drones in de nabije toekomst veilig inzetbaar zijn en wat dat aan waardevolle informatie kan opleveren voor het duurzamer maken van de leefomgeving.
7 ton voor Delftse drone startup
Deze week werd ook bekend dat Fusion Engineering, een drone flight startup uit Delft, een investering heeft ontvangen van 700.000 euro. Ze werken samen met het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) aan een drone voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan windturbines op zee.
De investering komt van het Nederlandse Graduate Entrepreneur Fund en een groep private investeerders. Het groeigeld stelt de startup in staat om hun flight controller verder te ontwikkelen. De startup bouwt aan drone-aansturing die gebruik maakt van ai-toepassingen.
Volgens Fusion biedt hun flight controller door de inzet van algoritmen meer stabiliteit en betrouwbaarheid voor dronevluchten. Dat moet onder meer bijdragen aan betere bezorgingsopties (vooral in de laatste anderhalve kilometer van een vlucht), veiligere droneshows boven stedelijk gebied en onderhoud op lastig bereikbare plekken. Een drone kan bijvoorbeeld sneller reageren op plotselinge gebeurtenissen zoals windvlagen. In een windtunnel is aangetoond dat de uitwijkingen van drones tot zeven keer kunnen worden verkleind ten opzichte van de huidige technologie. Het bedrijf is in 2017 opgericht door alumni van de TU Delft. Fusion is gevestigd in de Aerospace Innovation Hub en vliegt op Unmanned Valley op voormalig vliegkamp Valkenburg bij Katwijk.