Tata Consultancy Services (TCS) heeft de afgelopen twaalf maanden 103.546 nieuwe banen gecreëerd. Daarmee telt de it-dienstverlener 592.195 medewerkers. In het laatste kwartaal over het boekjaar, dat afgelopen maand eindigde, voegde TCS op nettobasis 35.208 werknemers toe, de grootste stijging ooit in een kwartaal.
Ook de omzet laat een positieve ontwikkeling zen, Die steeg met 15,9 procent naar 25,7 miljard dollar. Er kwam 3,5 miljard dollar omzet bij. Ook dat is een record. Over het vierde kwartaal nam de nettowinst met 3,7 procent toe vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Belangrijk wapenfeit in Nederland was een opdracht van NXP Semiconductors om het erp-landschap te moderniseren. TCS zal de migratie-aanpak ontwerpen en de verandering beheren. De composable erp en verbeteringen in de gebruikerservaring zullen de basis vormen voor toekomstige initiatieven.
Wereldwijd groeide de divisie voor retail en consumentengoederen in het afgelopen boekjaar het snelste (20,6 procent). Ook de maakindustrie (19,4 procent), levenswetenschap (life science) en gezondheidszorg (19,2 procent) zagen forse stijgingen.
De snelste groeiende ‘gevestigde’ markt is Noord-Amerika (17,5 procent), gevolgd door continentaal Europa (15,1 procent) en het Verenigd Koninkrijk (14,3 procent). In de opkomende markt springen Latijns-Amerika (18,2 procent) en India (16 procent) er uit. Volgens Whitelane Research kwam TCS voor het negende achtereenvolgende jaar op de eerste plaats qua klanttevredenheid. TCS eindigde in onder meer Nederland en België/Luxemburg bovenaan.
“Tata Consultancy Services (TCS) heeft de afgelopen twaalf maanden 103.546 nieuwe banen gecreëerd. Daarmee telt de it-dienstverlener 592.195 medewerkers. In het laatste kwartaal over het boekjaar, dat afgelopen maand eindigde, voegde TCS op nettobasis 35.208 werknemers toe, de grootste stijging ooit in een kwartaal.
Ook de omzet laat een positieve ontwikkeling zen, Die steeg met 15,9 procent naar 25,7 miljard dollar. Er kwam 3,5 miljard dollar omzet bij. Ook dat is een record. Over het vierde kwartaal nam de nettowinst met 3,7 procent toe vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.”
Wat zeggen deze cijfers (afgerond) ons:
1. Dat er zo’n 17% op jaarbasis is vertrokken bij de TCS-familie (hun woorden). Ofwel ruim 70.000. Dat is erg veel voor een Indiase familie, de kern van het bestaan.
2. Dat er veel mensen moeten worden aangetrokken en ingepast waarvan de kwaliteit discutabel is (door de kwaliteit van het onderwijs en de enorme vraag van bedrijven) met name op het gebied van geavanceerde digitale vaardigheden en soft skills als culturele competentie en interculturele communicatie skills inclusief het (Indo)Engels met alle gevolgen voor de efficiency (zie3).
3. Dat er met bijna 600K mensen slechts een omzet wordt gemaakt van ruim 25 miljard ofwel ruim 40K p.p. terwijl bij vergelijkbare bedrijven als Accenture, die ook enkele honderdduizenden goedkope mensen in India heeft werken, de omzet ongeveer het dubbele is.
4. Door de sterk stijgende lonen in India zal het voordeel t.o.v. concurrenten die minder afhankelijk zijn van India steeds meer wegvallen en zal de winst vooral uit de vaardigheden en het efficiënt werken buiten India moeten komen. Digitale transformatie gaat primair om processen en mensen en daar valt de nodige verbetering te boeken. Het huidige bedrijfsmodel valt op termijn moeilijk vol te houden anders dan door het betalen van (relatief) lage lonen aan Cyberkoelies t.o.v. niet-Indiase salarissen. Zie ook het artikel in The Economist van 2 april Outsourcing 2.0.
“Volgens Whitelane Research kwam TCS voor het negende achtereenvolgende jaar op de eerste plaats qua klanttevredenheid. TCS eindigde in onder meer Nederland en België/Luxemburg bovenaan.”
Wat opvallend. Voor het zoveelste jaar. Flauwekul onderzoeken waarbij wat mensen worden gebeld, maar waarvan de wetenschappelijke basis ontbreekt. Heb al verschillende malen om een onderbouwing gevraagd en nooit gekregen. Primair een branding en marketing tool op basis van… Ja, op basis van wat?