TCS richtte begin 2021 in Amsterdam zijn eerste Europese innovatiehub in. De opening van deze TCS Pace Port Amsterdam moest echter door Covid-19 worden uitgesteld. Zodra bezoek echter weer kon, liepen de agenda’s van director Nilesh Patil en zijn collega’s in rap tempo vol. De praktische insteek van dit co-innovatief onderzoekscentrum spreekt klanten aan. ‘Innovatie moet geen hobbyisme worden’, benadrukt Patil.
In een van de vier etages in de kantoortoren Amsterdam Symphony op de Zuidas heeft TCS zijn Pace Port ingericht. Het is de derde innovatiehub na die van New York en Tokio. Dat Amsterdam als eerste Europese hub werd gekozen, geeft aan hoe belangrijk het Indiase ict-concern de Nederlandse markt beschouwt. De hoofdstad vormde dertig jaar terug de springplank naar Europa.
Het idee achter TCS Pace is om samen met klanten én partners een praktische weg te behandelen als het gaat om het benoemen van een business vraagstuk en het vinden van een (digitale) innovatieve oplossing hiervoor. TCS noemt dit ook wel de ‘reis van probleem naar oplossing’. De partners van TCS komen uit de academische wereld, de overheid, de ict-industrie en de startup-scene.
Basisprincipes
In gemeenschappelijke teams worden in Amsterdam met Europese klanten de diverse fases van innovatie besproken, van digitale strategieën en nieuwe bedrijfsmodellen tot het op de markt brengen van mvp’s (minimum viable products) binnen een cyclus van vijf tot zes maanden. Én het is niet alleen weggelegd voor de grote concerns. Zo werkte TCS onder meer met Boels om na te denken over een nieuwe online strategie voor de verhuur van machines en gereedschappen en met mobiliteitsverzekeraar Bovemij voor de lancering van een nieuw digitaal platform.
De aftrap van zo’n vernieuwingstraject vindt plaats in een experimentele presentatieruimte die de innovatie-showcase heet. Patil: ‘Daar bediscussiëren we hoe je een digitale transformatie eigenlijk aanpakt. Voor veel klanten blijft dit een weinig tastbaar begrip. Vanuit onze jarenlange ervaring met ontwikkeltrajecten bij klanten weten wij wat er allemaal bij vernieuwingen komt kijken. Die kennis brengen we in.’ Daarbij is er ook aandacht voor de omgang met legacy en de ‘technical debt’ (de verkeerde danwel snelle keuzes uit het verleden) die een sta-in-de-weg voor innovatie kunnen vormen, zoals een oud mainframeplatform, verouderde bedrijfssoftware of een praktische oplossing voor een die niet meer goed werkt.
In die gesprekken komen ook vijf basisprincipes, afgeleid van de vakliteratuur over innovatie, aan de orde waar volgens TCS het management op moet letten tijdens een innovatietraject. Kort samengevat: ‘denk gedurfd maar pas aan waar het moet, ‘innovatie is niet het doel, maar een middel om te verbeteren’, ‘heb je alles onder controle, dan ga je niet snel genoeg, ‘let op de schaalbaarheid van je innovatie’ en ‘zet een ecosysteem voor co-creatie op’ (samen weet je meer dan één).
Incrementeel
In de incrementele aanpak van TCS Pace staan vervolgens vijf sprintfases op de rol: 1) ontdekken & analyseren, 2) ontwerp (de wensen van de klant, zakelijke levensvatbaarheid en technologische haalbaarheid), 3) testen (poc: proof of concept of pot: proof of technology), 4) marketing en 5) opschaling (groei voor acquisitie en adoptie bij klanten). In kleine, multi-gedisciplineerde teams (business, sales, marketing, it, financiën) worden steeds per fase in korte sessies (Pace Sprints) discussies gevoerd, voorstellen gedaan, demonstraties gehouden en validaties uitgevoerd. ‘We willen bewust geen lange programma’s; zo’n nieuw digitale-strategietraject moet binnen twee tot zes weken zijn afgerond’, zegt Patil. Vandaar ook ‘Pace’ in de naam: tempo!
Om er aan toe te voegen dat een uiteindelijke innovatie wel op feiten gebaseerd moet zijn. Dus is er ook aandacht voor onder meer marktcijfers en budgettering. Ook vragen steeds meer klanten om duurzame oplossingen; ze willen dan weten hoe groot de CO2-voetafdruk wordt en hoe het met compensaties zit. ‘In dit kader organiseert TCS Pace een hackathon, de Sustainathon – The Balancing Act. Een Europese wedstrijd die jonge geesten uitdaagt duurzaamheidsvraagstukken op te lossen met behulp van duurzame bedrijfsmodellen en geavanceerde technologie. De winnende ‘groene’ voorstellen krijgen een plek in ons TCS Accelerator Program om in zeven maanden te worden uitgewerkt’, aldus Patil.
Sustainathon
Aan de eerste Europese Sustainathon die TCS afgelopen maart organiseerde vanuit Pace Port Amsterdam en een van de TCS-kantoren in Stockholm deden vijfentwintig teams mee. De hackathon leverde vijf winnaars op die hun innovatieve duurzaamheidsoplossingen mogen uitwerken in het Europese incubatieprogramma van TCS. Drie ervan kregen daarbovenop een geldprijs.
De grote winnaar van de Sustainathon Europe 2022 was het Nederlandse Team Nyenrode, dat een innovatief platform ontwierp waarmee consumenten en bedrijven hun waterverspilling eenvoudig kunnen monitoren en verminderen. De tweede plaats werd toegekend aan het Duits-Indiase Team Vitamin Bee voor hun ingenieuze oplossing om bijen te beschermen en de bevolkingsgroei van bestuivers te stimuleren. De derde plaats ging naar het Duitse Team RobinHood dat een inventief idee pitchte om verpakkingsafval en CO2 uit e-commerce-processen te verminderen.
By design
Eigenlijk verlopen de sprints via een geijkt procedé van ontdekken, definiëren, prototypen, verfijnen en leveren. Met andere woorden: ‘innovation en adaption by design op agile wijze’. Dat gebeurt onder meer in een ruimte van Pace Port waarin allerlei faciliteiten voor videovergaderen en online samenwerking beschikbaar zijn voor internationaal overleg tussen teams van klanten, TCS en partners.
Een volgende kamer is ingericht voor prototyping met behulp van Lego, terwijl in een vierde kamer innovatiecases te zien zijn, zoals een communicatie-app voor mensen die een spraakgebrek hebben. In weer een andere ruimte, een design studio, wordt een innovatie, die al in vergevorderd stadium zijn, getest op gebruikersvriendelijkheid, in dit geval een biometrisch toegangspoortje voor een grote luchtvaartmaatschappij.
Voor de technologische ondersteuning heeft TCS Pace Port een innovatie-architectuur met allerlei toolkits en tech-platforms (bijvoorbeeld voor cloud, 5G/6G en business software) opgetuigd met ook diverse use cases uit de industrie. Klanten krijgen zo toegang tot een combinatie van deze technologieën, bijvoorbeeld toegang tot 5G om innovaties in een vroeg stadium te testen. Patil: ‘Het doel van TCS Page Port is tweeledig: op een snelle manier te komen tot innovatieve resultaten die makkelijk schaalbaar zijn. Efficiëntie is belangrijk. Is dat niet haalbaar dan moet je niet aarzelen om de stekker er uit te trekken. Ga niet innoveren om het innoveren. Het is geen hobby.’
“Het idee achter TCS Pace is om samen met klanten én partners een praktische weg te behandelen als het gaat om het benoemen van een business vraagstuk en het vinden van een (digitale) innovatieve oplossing hiervoor. TCS noemt dit ook wel de ‘reis van probleem naar oplossing’. De partners van TCS komen uit de academische wereld, de overheid, de ict-industrie en de startup-scene.”
Het is natuurlijk ook een goedkope en handige manier om je te profileren als innovatief bedrijf met de kennis van derden. Indiase IT bedrijven hebben nog wel het voordeel van veel goedkope mensen, maar blinken niet uit in hun innovatie en (creatieve) oplossingen voor digitale transformatie. Daarnaast blijft een Achilles-hiel de soft skills en met name culturele competentie en interculturele communicatie vaardigheden die wel steeds belangrijker worden.
Deze manier van ‘samenwerken’ is wel kenmerkend: ze beperkt zich tot samenwerken met bedrijven, instellingen en personen waarvan men profijt hoopt te hebben, terwijl van echte integratie van het bedrijf en zijn mensen in Nederland (en elders) geen sprake is. Hoe noem je zoiets?
Ook de nadruk op duurzaam is discutabel als je bedenkt dat TCS voor zusterbedrijf Tata Steel werkt, een van de grootste vervuilers van Nederland. Ze zijn natuurlijk druk bezig om dat te verbeteren….