In de zakelijke wereld rond cloud en data beschikt Google Cloud niet over de uitgebreide catalogus van AWS. En ook niet over de historische klantenrelaties van Microsoft. Hoe kunnen ze toch het verschil maken? Door te kiezen. ‘Google biedt de klant minder keuze, maar maakt zijn keuzes ook wel zelf voor de klant.’
Een opmerkelijke start van de Data Cloud Summit van Google vorige week. Terwijl veel leveranciers traditioneel starten – met het nodige tromgeroffel – met het overlopen en pimpen van nieuwe diensten en producten, pakt Google het anders aan. De (virtuele) Summit begon met het bedanken van de partners en vervolgens met een gesprek met een vooraanstaande klant: bank HSBC. Klanten doken overigens herhaaldelijk op, van Walmart tot Vodafone. Of hoe de (namen van de) klanten minstens even belangrijk leken als de aankondigingen.
Volop benutten van de kracht van data was een van de speerpunten op de Summit, net als de overdraagbaarheid ervan. Bij Google beseffen ze dat veel data elders zitten: bij de klant zelf en in andere clouds. Want in de wereld van cloud en data is Google niet de eerste partij waar bedrijven aan denken. ‘In Europa liggen ze bij Google op het niveau van klanten en projecten nog wel een stuk achter op AWS en Microsoft Azure als het om cloud-infrastructuur gaat’, oppert Jef Loos van Whitelane Research. ‘Al staan ze bij Google qua klantentevredenheid wel op een gelijkaardig niveau in vergelijking met Microsoft en AWS. Op dat vlak doen ze het zeker goed.’
Meer waarde uit data
Aankondigingen waren er wel op de Data Cloud Summit. De focus lag op het werken met ongelimiteerde data over alle workloads heen, en toegang voor iedereen. Met als doel meer waarde uit de data te halen. Google Cloud onthulde oplossingen zoals BigLake en Spanner om gegevens meer te bundelen en levering in realtime te garanderen.
Het meest opvallende was BigLake, nu nog in preview, ontworpen om datawarehouses en data-lakes te verenigen om de mogelijkheden van BigQuery, hun serverless data warehouse, uit te breiden, toegangscontrole te hebben en verbeterde multi-cloudgegevensopslagprestaties. ‘Met BigLake wordt de kracht van BigQuery optimaal benut’, zo Gerrit Kazmaier, topman bij Google, die aangaf dat het aantal ingezette machine learning modellen met BigQuery (en Vertex AI) sinds 2020 met factor 2,5 was toegenomen. ‘Elke seconde wordt via BigQuery 110 terabyte aan data geanalyseerd.’
Meteen beschikbaar is Vertex AI Workbench, dat rechtstreekse toegang tot BigQuery biedt. Met Vertex AI Workbench komen data- en machine learning-systemen samen in één interface met een gemeenschappelijke toolset voor data analytics en machine learning. Een nieuwe dienst als Model Registry moeten een betere afstemming mogelijk maken tussen data en artificiële Intelligentie.
Ook Google Clouds business intelligence-producten komen dichter bij elkaar om de toegang tot gegevens uit te breiden. Tegelijk begint Google ook met een nieuw database migration program, dat klanten moet helpen de overstap te maken van on-premises en andere clouds naar Googles beheerde databaseservices. Het biedt ook stimuleringsfondsen om de kosten van het migreren van databases naar Google Cloud te compenseren.
Openheid
Openheid is een factor voor Google. Zo ondersteunt het Google Cloud Platform sowieso al veel databaseplatform-as-a-service-producten, van volledig beheerde versies van producten van derde aanbieders tot eigen producten. BigQuery en Cloud Spanner dus, maar ook Google Cloud SQL, Cloud Bigtable, Dataproc, Cloud Firestore en Firebase Realtime Database. Ze zijn gericht op zowel transactionele als analytische use cases.
Google’s focus op openheid bleek eerder ook al uit producten zoals BigQuery Omni, een multicloud-aanbod waarmee Google Cloud Platform-klanten via BigQuery toegang kunnen krijgen tot gegevens op de platforms van andere cloud service providers. Waarmee een partij als Google voor meer open staat voor multi-cloud dan bijvoorbeeld AWS, al lijkt die strategie ook noodgedwongen. Want Google moet zich doorgaans aanbieden als extra partij. ‘In een multi-cloud scenario kiezen Belgische klanten, en eigenlijk ook in Europa, meestal eerder voor Microsoft en AWS. Google komt dan vaak op de derde plaats’, stelt Jef Loos vast.
Nadelen: hybrid cloud en minder keuze
Met de aankondigingen bevestigt Google die zaken waar het op wil inzetten: hun open-cloudinfrastructuur, hun gedifferentieerde datasets en – ook wel – hun groeiende focus op verticale sectoren. Tegelijk heeft het een inhaalslag te maken op niveau van de hybride cloud in vergelijking met bijvoorbeeld Microsoft, dat de voorbije jaren heel wat realisaties deed en een voet in huis heeft bij heel wat bedrijven.
Daarnaast is Google’s portfolio (veel) minder uitgebreid dan bijvoorbeeld een cloudconcurrent als AWS. ‘Maar ik vind dat geen zwakte. Ik heb nog geen applicatie gezien die niet op Google Cloud Platform gebouwd zou kunnen worden’, werpt Wim Van Leuven, big-data-architect bij Dataroots en organisator van de Big Data Belgium meet-upgroep op. ‘Google focust in hun aanbod op zogenaamde higher order-functies. Hierdoor bieden ze inderdaad minder keuze is, maar is hun keuze wel meer geopinieerd’, stelt hij. Of hoe Google de keuzes al op voorhand maakt voor zijn klanten.