Heineken opende onlangs zijn eerste virtuele brouwerij tijdens een evenement in Decentraland, een virtual reality platform dat draait op de Ethereum-blockchain. Onder het mom van 'bier verbindt mensen, dus ook in de metaverse'.
Voor het virtueel gebouwen bier, Heineken Silver gedoopt, verving de fabrikant zijn speciale A-gist, gewoonlijk gebrouwen in horizontale tanks, door A-Pixels en gebruikte het Binary Coded Hop, afkomstig van NPC (non-player character)-telers. Het brouwproces werd zogenaamd in de gaten gehouden door de digitale vervangers van Heineken’s Meesterbrouwers. Het eindresultaat: een virtueel bier zonder calorieën, verborgen ingrediënten en…bier!
‘Het is een lancering met een knipoog zoals je van Heineken gewend bent’, laat Els Dijkhuizen, marketing directeur Heineken weten. ‘Want ondanks dat de metaverse een plek is om nieuwe connecties aan te gaan, is bier een product waar je alleen in het echte leven optimaal van kunt genieten.’
Delen van de virtuele Heineken-brouwerij zijn ontworpen door de bekende straatartiest J. Demsky. Die naar eigen zeggen een groot liefhebber is van Heineken. ‘Ik wil iedereen op een artistieke manier laten begrijpen hoe een virtueel drankje zou kunnen smaken, door pixels en technologie te verbinden.’