De eerste analyse van de storing door NS wijst uit dat een cruciale component in het it-systeem niet goed heeft gewerkt. Onder normale omstandigheden is terug te vallen op een backup, waarna deze systemen blijven functioneren. Deze backup werkte evenwel niet naar behoren. Naar de reden zal grondig onderzoek worden gedaan.
Dit meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat). Ze gaat daarbij in op de storing in de it-systemen van NS, waardoor zondag urenlang het treinverkeer op het hoofdrailnet platlag. Gelet op de langdurige en landelijke impact van deze storing en de mate waarin een beroep is gedaan op de zelfredzaamheid van de reiziger, acht Heijnen de prestaties van NS onder de maat.
Ze vindt het belangrijk dat deze grootschalige verstoring grondig door een onafhankelijk bureau wordt geëvalueerd. Belangrijk aandachtspunt is het niet naar behoren functioneren van het backupsysteem. Ook wordt gekeken naar de snelheid van het herstel van de dienstregeling na het herstel van de storing.
Bijsturing
De storing die in de loop van de ochtend optrad, betrof de planningsystemen van NS voor materieel en personeel (en de bijsturing hiervan) en voor reisinformatie. Dit systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling te rijden, zeker als zich ongeplande wijzigingen of verstoringen in de dienstregeling voordoen. NS achtte het doorrijden hierdoor niet mogelijk dan wel verantwoord. NS heeft om deze reden de dienstregeling gecontroleerd stilgelegd en de treinen naar het eerstvolgende station laten rijden.
De eerste verwachting van NS was dat de verstoorde situatie tot circa 17:00 uur zou duren. Later is dit bijgesteld naar 20:00 uur. In aanloop naar de opstart bleek dat het voor NS niet meer mogelijk was om zondagavond nog treinen te laten rijden. Hoewel de it-systemen in de avond weer functioneerden, was de informatie in de betreffende systemen niet actueel. Zowel personeel als materieel stond niet op de voor herstart juiste plek, aldus NS. Om deze reden besloot NS de herstart van de treindienst uit te stellen naar maandagochtend.
Tweede Kamer over NS-storing [UPDATE]
Ook de cyberweerbaarheid wordt meegenomen in het onafhankelijke onderzoek dat NS laat doen naar de ernstige storing van afgelopen zondag.
Staatsecretaris Vivianne Heijnen dringt er bij de NS-top op aan ook meer in het algemeen te onderzoeken hoe kwetsbaar de ict van NS is. Zij wil ook nadrukkelijk betrokken zijn bij de formulering van de vragen waarop een onafhankelijk bureau antwoord moet vinden.
Dit bleek vanmiddag tijdens het mondeling vragenuurtje in de Tweede Kamer. SP-kamerlid Mahir Alkaya en Christen Unie-kamerlid Stieneke van der Graaf vroegen zich af of NS niet te sterk is geautomatiseerd. De CU vreest dat NS hierdoor extra kwetsbaar is geworden.
Alkaya en Songul Mutluer (PvdA) vonden ook dat de NS-leiding in dit soort situaties meer moet luisteren naar de werkvloer. Van machinisten kwamen geluiden dat een aantal treinen best kon rijden. Volgens hen was het helemaal niet nodig al het treinverkeer van NS stil te leggen omdat het systeem dat de actuele planningen maakt voor materieel en personeel plat lag. De seinen deden het namelijk wel.
Chris Stoffer (SGP) die overigens niet rouwig was over het feit dat zondag geen treinen reden, vroeg zich af of niet beter kan worden overgegaan op regionale it-systemen. Dit voorkomt dat met een it-probleem het hele land plat gaat.
Fahid Minhas (VVD) was geschrokken dat ook het communicatiesysteem van NS op de stations eruit lag. Hij vroeg de staatssecretaris ervoor kan zorgen dat het beheer van dit systeem wordt overgedragen van NS Reizigers naar ProRail. Maar Heijnen betwijfelt of op basis van een enkel (ernstig) incident het hele systeem moet veranderen.
De staatssecretaris ziet vooralsnog geen verband tussen de storing en het gebrek aan verkeersleiders bij Prorail. Ook heeft ze geen aanwijzingen dat de storing het gevolg is van een hack vanuit Rusland.
Je resumeert verkeerd oudlid.
Ik spreek liever over lean cost-effective consolidation op basis van proven technology.
De zeer korte time-to-market is een bijkomend voordeel.
Ik resumeer niet Dino, ik reflecteer met een twist zoals jij doet. Zeg maar een beetje wuiven met een rode lap om zo de discussie uit te lokken. En wat betreft 18de eeuwse technologie die zich bewezen heeft in het verleden bieden resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst als we kijken naar de dwarsliggers in het mobiliteitsvraagstuk.
@Reinder Rustema, kiezen voor een rondje rond de kerk, betekent meer stabiliteit in vervoerscapaciteit, want je werkt vanuit een relatief simpel spoorboekje. Maar het is ook een keuze voor minder flexibiliteit in vervoerscapaciteit. Denk aan extra capaciteit kunnen regelen voor een F1-race of een popconcert, of snel een omleiding regelen vanwege een vrachtwagen op het spoor. Bij goederenvervoer werkt het rondje rond de kerk niet vanwege de specifieke eisen gekoppeld aan materieel en mensen vanwege een heel breed scala aan te vervoeren goederen.
De politiek zegt vaak voor een rondje rond de kerk te zijn, maar ze eist tegelijkertijd ook meer efficiëntie van de gesubsidieerde spoorwegmaatschappijen en betere benutting van de spoorcapaciteit. De NS heeft daarom vele jaren geïnvesteerd in planningssystemen die het werk van stationschefs en treindienstleiders vergaand geautomatiseerd en gecentraliseerd hebben. Daarmee kunnen treinstellen met de juiste capaciteit, stroomvoorziening, enz. en machinisten en ander personeel met de juiste routekennis en bevoegdheden ingepland worden. De bonden hebben aangegeven dat het rondje rond de kerk een bruikbare noodoplossing kan zijn voor een deel van de verbindingen. Dat klopt want de basisplanning bestaat uit rondjes rond de kerk. Bij uitval van de planningssystemen moet je wel kunnen plannen en controleren zoals men dat vroeger deed.
Belangrijk is dat de systemen van ProRail wel blijven werken, vanwege de vele wissels, sensoren en seinen achter elkaar. Dat kan je niet meer handmatig doen, zoals bij sommige museumspoorlijnen.
@Dino. Van mij moet niets. Maar als een bedrijf ICT-dependend grootschalig infrastructuurdiensten levert, dan is het wel zo verstandig om naar collega’s zoals Rob Koelmans te luisteren omdat Murphy elk moment langs kan komen. Het alternatief is vroeg of laat hoge boetes en veel claims incasseren en weer klanten verliezen. Dit geldt voor alle grote vervoerders. De ICT was niet geheel op orde.
Dino, omdat ik met veel spoormensen ben opgegroeid, ook “meesters” (= machinisten), weet ik toevallig e.e.a. van het spoor. Moet je mij maar niet kwalijk nemen. 😉
ha Jaap, claims tegen semi-overheid ? maar van recht heb je natuurlijk ook verstand want je oom was vast advocaat.
“Heijnen betwijfelt of op basis van een enkel (ernstig) incident het hele systeem moet veranderen” en een monoliet waar 20 jaar lang aan gesleuteld is, zet je niet zomaar om naar een nieuwe architectuur.
Het is net zoiets als jouw schommelstoel, die gooi je ook niet zomaar weg omdat iemand met iets moderners aan komt zetten.
Van mij moet niets. Maar . . . . dus toch
Japie vergeet even te vertellen dat zijn 18de eeuwse jeugdherinneringen niet erg relevant zijn voor de hedendaagse realiteit dus we nemen hem niks kwalijk want we nemen hem ook niet serieus. Tenslotte gaat het niet om de bok maar om de toekomst van een vervoerssysteem want eerdere plannen werden uiteindelijk keihard geraakt door de pandemie en de verwachte groei aan reizigers lijkt vooral de stedelijke gebieden te betreffen omdat de forenzen meer thuis gaan werken. De monopolist zal zich dan ook aan moeten passen aan de 21ste eeuw waarin stations als een mobiliteitshub fungeren door aansluiting op andere vormen van stads- en streekvervoer want het gaat niet zo zeer om het rondje om de kerk maar om maatschappelijke veranderingen. Verder staat Brussel op de deur te kloppen met het 4de spoorwegpakket waardoor de oude schommelstoel van Dino geen optie is omdat hierdoor vliegen een stuk sneller en goedkoper is.
@Dino, als het gehele personenvervoer van de NS langdurig plat ligt, er geen kaartjes worden verkocht, mensen hun geld moeten terugkrijgen, er een boete van het rijk kan volgen, de pers zich op de NS werpt, de bonden zeggen dat nu wel een rondje rond de kerk mogelijk was, er dus kamervragen worden gesteld en een onderzoek na de storing op de storing moet gaan plaatsvinden, dan is dit vervelend voor de NS van Heijnen. De oude meuk van 20 jaar oud vervangen zou wel eens lang kunnen gaan duren, maar ik als dat er meerdere planningssystemen zijn, dus dat kan gefaseerd.
En ja Dino, rechtenbullen komen ook bij ons in de familie voor; het is mij ook overkomen. Maar dat komt in de beste families voor, zeker nu ongeveer de helft van de jongeren hoger opgeleid is. Bovendien is het soms wel handig. Niet iedereen kan diepzinnige reacties schrijven en toch niet verder gekomen zijn dan autodidact, zoals Johan Cruijff. :-p