Flexibel werken vereist dat groepen medewerkers van tevoren hierover in gesprek maken. Succesvolle teams blijken op dit punt onderling goede afspraken te hebben gemaakt. Bret Taylor, co-ceo van Salesforce, zei dit in een vraaggesprek met vakmedia. Hoe breder de teams, des te meer formele afspraken nodig zijn.
Werkgevers ontkomen er niet aan hun medewerkers een zekere mate van flexibiliteit te bieden. Zo’n negentig procent van de werknemers wil zelf bepalen wanneer en vanuit welke locatie wordt gewerkt. Hybride werken is een onomkeerbare trend. Ook als de pandemie geleidelijk aan uitdooft, wensen medewerkers thuiswerk af te wisselen met werk op de bedrijfsvestiging.
In de ‘war for talent’ speelt de mogelijkheid om hybride te werken een belangrijke rol. Bedrijven die hier niet op zijn ingespeeld, krijgen het zwaar. Volgens Taylor dwingt de concurrentieslag om schaars personeel hen met een flexibele wereld rekening te houden.
Net als elk ander technologiebedrijf heeft ook Salesforce mee te maken. De zoektocht naar nieuw talent strekt zich uit over de hele wereld. Taylor: ‘Het hybride werken heeft zijn effect op de recruiting. Ook in andere tijdzones en buiten de grote steden wordt nieuw personeel geworven. Over vijf á tien jaar maakt het helemaal niet meer uit waar de talenten zitten. Overal ter wereld komen hubs van waaruit wordt gewerkt.’ De toekomst vraagt volgens hem om werkplekken die veel flexibiliteit bieden en waar mensen zich veilig mee kunnen verbinden.
Volgende generatie
Geschetste ontwikkeling vereist verdere investeringen in digitale technologie. Bedrijven moeten hun werknemers en klanten de juiste digitale ervaring bieden. Als voorbeeld noemde Taylor het klantcontactcentrum van de volgende generatie dat volledig in de cloud staat. Iedereen en alles is via digitale technologie hiermee verbonden.
Taylor werd ook gevraagd welke uitdagingen hij ziet op gebied van digitale transformatie. Volgens de co-ceo speelt deze trend al jaren. ‘Het maakt bedrijven meer wendbaar. Eerst werd vooral gedacht in termen van technologische projecten, maar thans overheerst de platform-gedachte.
De afgelopen twee jaar is de digitale transformatie in een stroomversnelling geraakt. De pandemie, het gebrek aan personeel en materialen alsmede de opkomende inflatie dragen hiertoe bij. Door met platforms te werken kunnen bedrijven beter reageren op onvoorziene gebeurtenissen. Voorbeeld van zo’n platform is Salesforce Customer 360 dat marketing-, sales-, commerce-, service- en it-teams verbindt, waarbij iedereen dezelfde klantgegevens kan zien. Dankzij de overname van het communicatieplatform Slack eind 2020 kunnen bedrijven voor hun werknemers een digitaal hoofdkwartier bouwen, aldus Taylor. ‘Dit geeft ook veel veerkracht.’ Volgens de topman overtreft de integratie van Slack in de andere platformen van Salesforce boven verwachting.