Centric verkoopt zijn pensioenactiviteiten, genaamd Pension and Insurance Solutions (Pais), aan Appel Pensioenuitvoering. Als reden noemt het it-bedrijf de consoliderende pensioenmarkt.
Volgens Centric-ceo Johan Taams heeft die markt niet het groeipotentieel dat de andere markten bieden waarop zijn onderneming zich beweegt. Voor de overheid, retail en logistiek, financiële sector en verzekeringswezen en industrie zijn de perspectieven beter, stelt hij.
Eind vorig jaar kondigde Taams aan goed te kijken welke activiteiten passen binnen de nieuwe strategie. Centric ontkent dat de transactie te maken heeft met onbehagen in de pensioenwereld over de strapatsen van Centric-eigenaar Gerard Sanderink.
Overigens verandert er voor de klanten weinig. Zo neemt Appel alle pensioenregelingen van Centric-klanten op binnen hetzelfde pensioenadministratiesysteem. Dit geldt ook voor de pensioenregelingen van het nieuwe pensioenstelsel.
Eigenwerkwijze
De overdracht van Pais aan Appel start op 1 april. Een deel van de medewerkers (14 man) van Pais stapt dan over van Centric naar Appel. Voor de andere medewerkers (ondersteunende en it-diensten) wordt een passende rol binnen Centric gezocht. Robert Jan Prins, verantwoordelijk vanuit Centric voor de deal rond Pais, zet zijn carrière elders voort.
Volgens Centric maken de geavanceerde it-infrastructuur van Appel en een eigen werkwijze een beheerste overgang mogelijk naar de flexibele en de solidaire premieregeling. Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.
De bedrijfsvoering en cultuur van Appel en Pais komen in hoge mate overeen. Beide werken met het platform AxyLife van Axyware. Opmerkelijk is dat Centric nu voor verkoop kiest. Vorig jaar is Pais net begonnen de pensioenadministratie voor klanten via die saas-oplossing af te wikkelen. Behalve voor de verwerking van pensioenregelingen wordt AxyLife ook gebruikt voor de communicatie daarover met deelnemers. In 2019 zette Pais nog een professionalisering van de dienstverlening in. Maar deze stappen zorgden niet voor de gewenste aanwas van klanten.
Afscheid
Centric richtte zich op pensioenfondsen in het middensegment. BPF Beton, Thales Nederland en Yara zijn de voornaamste klanten. Centric gaat wel door met andere activiteiten binnen de financiële markt. Centric Financial Services bedient banken en verzekeraars.
Onlangs werd bekend dat De Nederlandsche Bank (DNB) geen gebruik maakt van de optie tot verlenging in een vierjarige contract met Centric dat op 1 april 2023 afloopt. Ook zorgverzekeraar Menzis neemt afscheid van Centric als it-partner.
Appel is een zelfstandige pensioenuitvoerder met 38 medewerkers en kantoren in Almere en Rijswijk. Meer dan honderdduizend deelnemers vertrouwen op Appel voor de pensioencommunicatie en -betalingen. Daarbij verzorgt Appel de inning van premies voor werknemers werkzaam bij meer dan tweeduizend werkgevers. Over het jaar 2021 bedroeg de omzet van Appel 6,5 miljoen euro.