Protinus IT heeft Trede 1 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), een keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen meet- en zichtbaar maakt. Met dit certificaat op zak geeft de it-dienstverlener uit Houten aan dat het op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan burgers met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit ook doen of nastreven. DNV voerde als certificerende instelling de toetsing uit.
Steeds meer organisaties en overheden hechten belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) wordt sociaal ondernemerschap of sociaal ondernemen genoemd. TNO heeft hiervoor een meetinstrument/keurmerk ontwikkelt: de PSO.
Doel van deze prestatieladder is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat (Aspirant-status, Trede 1, 2 en 3) bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van ‘social return’. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen.
Social return
Vincent Verbiesen, algemeen directeur Protinus IT: ‘Eigenlijk zouden alle bedrijven in een bepaalde mate sociaal ondernemend moeten zijn omdat ze nu eenmaal onderdeel zijn van de maatschappij. Protinus neemt die verantwoordelijkheid door op het gebied van mvo continu op zoek te gaan naar vernieuwende initiatieven die daaraan bijdragen. Zo brengen we ons eigen CO2-verbruik steeds verder naar beneden, informeren we onze klanten bijvoorbeeld over CO2-zuinige apparaten en compenseren we steeds meer de carbon footprint en e-waste van hun aankopen.’
Op het gebied van sociaal ondernemen heeft Protinus IT het afgelopen jaar gericht ingezet op het behalen van PSO Trede 1 om ook op dat gebied zijn ambitie vorm te geven. Het bedrijf wil hiermee klanten laten zien dat het bijdraagt aan hun doelstellingen op het vlak van social return. Ook wil Protinus IT partners stimuleren om hetzelfde te doen. Verbiesen: ‘En we hebben nog meer plannen om te zorgen dat onze sociale bijdrage groter wordt en structureel is. Bijvoorbeeld door social return te integreren in ons inkoop- en wervingsproces.’