De klassieke manier van personeelswerving voldoet niet meer. De schaarste aan personeel, niet alleen in de it maar ook elders, doet bij hr-managers de behoefte ontstaan aan nieuwe tools. Technologie moet de zoektocht naar talent vergemakkelijken. Meer dan ooit komt het erop aan over de juiste software te beschikken en daar mee om kunnen gaan. Veel recruitment-specialisten gebruiken ‘software van de plank’, maar The Works (human resources) doet dat anders. Het moederbedrijf van YoungCapital en Jobbird.com ontwikkelt zijn eigen hr-technologie en concentreert dat in de apart opgerichte startup Dash.
Om sneller nieuwe softwareontwikkelaars binnen te halen en de bestaande it’ers aan zich te binden gaat The Works alle tech-ontwikkeling binnen zijn bedrijvengroep concentreren in de nieuwe startup Dash. De acht ontwikkelteams met in totaal tachtig medewerkers die voorheen onder verschillende merken van de groep vielen, gaan over naar het nieuwe softwarebedrijf. Ze zullen centraal vanuit een vestiging in Hoofddorp de hele holding bedienen. In de komende drie jaar investeert The Works twintig miljoen euro in Dash.
Matches
Verwacht wordt dat het recruitment-bedrijf nu sneller nieuwe hr-technologie kan ontwikkelen en implementeren. Dit moet leiden tot verbeteringen in het wervingsproces, versterking van de banen-platformen (jobboards) en verdere digitalisering. Jenneke Wijma, managing director van Dash, denkt door de concentratie van Iit-kennis in een hoger tempo te kunnen innoveren.
De recruiters die werkzoekenden en bedrijven bij elkaar brengen, kunnen hierdoor meer en betere matches maken. Ook de jobboards die in niet geringe mate bijdragen tot het succes van merken als YoungCapital, Jobbird.com en StudentJob, profiteren hiervan. Cruciaal is de vindbaarheid van vacatures.
Kunstmatige intelligentie helpt recruiters bij hun zoektocht naar de juiste mensen. Ook voorspellende data-analytics en andere technologie maken het onderscheid. Wijma: ‘Chat- en belbots helpen de betrokkenheid van de kandidaten te vergroten. Als iemand interesse toont in een bepaalde baan, kan een bot binnen enkele minuten bellen. In de huidige overspannen arbeidsmarkt is het belangrijk om heel snel te reageren. Want je wilt voorkomen dat een ander bureau je voor is.’
Vervolgacties
Als vervolgacties nodig zijn, kan de bot direct doorverbinden naar een recruiter die beschikbaar is. Mocht een match niet goed zijn dan is het zaak om een kandidaat alternatieven aan te bieden. Ook daar kan de inzet van bots gewenst zijn.
Voordeel van technologie is dat hiermee goed op korte termijn valt op te schalen. Uitzendbureau YoungCapital kon de GGD in korte tijd tienduizend sollicitanten leveren voor werk op de prik- en testlocaties, bij de afspraken-lijnen en het bron- en contactonderzoek. Zonder verregaande automatisering was dit niet gelukt.
Naarmate meer technologie wordt ingezet, krijgt de recruiter meer tijd voor echt interessante taken zoals het voeren van loopbaangesprekken. The Works onderscheidt zich van veel concurrenten doordat de groep sinds de oprichting in 2000 zwaar inzet op technologie. Verder is een database met 8,5 miljoen kandidaten in binnen- en buitenland opgezet. Mede op basis van historie, interesses en vaardigheden genereert het systeem op tijd inzichten wanneer mensen toe zijn aan een nieuwe werkkring.
Zeker in de huidige arbeidsmarkt waarin werknemers sneller wisselen van werkgever, heeft het zin ook tijdig kandidaten op te sporen die al een baan hebben. Voor beroepsgroepen als it’ers geldt dat het aanbod van net afgestudeerde kandidaten te gering is. Daardoor verschuift de zoektocht naar krachten die weliswaar onder dak zijn maar interesse hebben in een nieuwe uitdaging.