De interesse in het concept van de metaverse maakt duidelijk dat dit nieuwe concept nieuwe mogelijkheden kan bieden voor bedrijven. Hoewel de metaverse nog in de kinderschoenen staat, zijn er veel ideeën over hoe het er uiteindelijk uit zal zien. Eén ding is zeker: deze virtuele wereld zal een grote hoeveelheid data produceren.
Bedrijven hebben nu al te maken met een veelvoud aan databronnen die moeten worden verwerkt en geanalyseerd, en dit worden er alleen maar meer. De metaverse, ook wel de volgende iteratie van internet genoemd, zal datawetenschappers binnen een organisatie meer in de schijnwerpers zetten. Het is aan deze teams om ervoor te zorgen dat ze volledig voorbereid zijn om deze data-explosie in goede banen te leiden en er bruikbare inzichten uit te halen om het bedrijf vooruit te helpen.
Eerste stappen
Een reeks merken heeft hun eerste stappen al gezet in de metaverse, en er zijn ook merken die al handelen met non-fungible token (nft’s; soort eigendom) in deze virtuele wereld. In samenwerking met UNXD, een nft-marktplaats voor digitale luxe, lanceerde D&G de Collezione Genesi, een nft-collectie die op een veiling zo’n vijf miljoen euro opbracht. D&G is een voorbeeld van een merk dat de waarde van de metaverse erkent met als gevolg dat D&G nieuwe data-inzichten over consumentengedrag en kooppatronen heeft ontdekt.
De metaverse heeft de potentie een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop industrieën werken en hoe wij ons dagelijks leven leiden. Het kan innovaties bieden voor klanten, sterkere relaties ontwikkelen met personen over de hele wereld en bedrijven voorzien van een nieuwe inkomstenstroom. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar alleen als een bedrijf over de juiste infrastructuur beschikt om er gebruik van te maken.
Hoog tempo
Op dit moment hebben veel organisaties geen strategie om hun datascience-mogelijkheden te maximaliseren. Hierdoor blijft hun vermogen om data over het bedrijf of hun klanten echt te begrijpen beperkt. De metaverse zal zich in hoog tempo blijven uitbreiden en innoveren. Als organisaties niet goed voorbereid zijn, zal het bijna onmogelijk zijn om de achterstand in te halen.
Datascience-teams moeten er daarom voor zorgen dat ze een data-cloudplatform hebben dat via één toegangspunt interne data en data van derden kan verzamelen en verwerken. Hierdoor kan de tijd die nodig is om tot inzichten te komen worden ingekort. Dit model moet gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde data kunnen verwerken, en tegelijkertijd datasilo’s afbreken en bruikbare inzichten bij elkaar brengen. Alleen zo kan van de hoeveelheid data die de metaverse zal bieden, worden geleerd.
Bedrijven moeten ook de juiste processen opzetten, zodat datawetenschappers geen volledige datasets hoeven te dupliceren. Dit vermindert mogelijke problemen op het gebied van security of compliance, terwijl tegelijkertijd nauwkeurig wordt bijgehouden dat alleen de juiste gebruikers en applicaties toegang hebben tot de data in kwestie. We weten misschien niet precies wat ons met de metaverse te wachten staat, maar als bedrijven over het juiste data-cloudplatform beschikken, kunnen ze reageren en flexibel zijn in hun aanpak.
Lessen
Datascience-teams moeten nu tijd besteden aan reflectie op de huidige tekortkomingen van hun strategie zoals datasilo’s en een onhandelbare hoeveelheid databronnen. Deze lessen moeten ze vervolgens toepassen, zodat ze zich effectief kunnen voorbereiden op de toekomst. Door te kijken naar andere recente innovaties, zoals blockchain en cryptocurrencies, en de problemen die zij tegenkwamen op het gebied van regelgeving, kunnen bedrijven al veel leren over toekomstige uitdagingen. We kunnen verwachten dat er vrij snel regelgeving zal komen rond de metaverse om ervoor te zorgen dat bedrijven zich aan de regels houden en data op de juiste manier verwerken.
Het is belangrijk dat datascience-teams met een open blik naar de metaverse kijken als een kans om het bedrijf te verbeteren. Met alle extra inzichten kunnen ze hun klanten beter begrijpen en bedienen. Hoewel de metaverse de kracht heeft om verbindingen te stimuleren, relaties te versterken en bedrijven uit te breiden, zal deze ontwikkeling ongetwijfeld gepaard gaan met een enorme leercurve voor bedrijven. Dit is daarom het moment voor organisaties om zich adequaat voor te bereiden op de metaverse en ervoor te zorgen dat hun datascience-aanpak eenvoudig, modern en effectief is om deze nieuwe wereld zinvol te benutten.
(Auteur Coen Bos is vicepresident Noord-Europa bij Snowflake.)