Het Nederlandse bedrijfsleven verwacht dat de overheid een actieve rol gaat spelen in het verder brengen van het hybride werken. De overheid dient de positieve maatschappelijke impact meer uit te dragen en een voorbeeldrol te vervullen.
Tevens zou ze bedrijven moeten oproepen het hybride werken in te voeren. Ook worden meer faciliteiten gevraagd om deze vorm van werken makkelijker te maken.
Deze combinatie van thuiswerken afgewisseld door kantoorwerk wordt gezien als een uitkomst voor veel (maatschappelijke) problemen. Te denken valt aan het fileprobleem, krapte op de huizenmarkt, tijdsverlies van werknemers door het reizen en de werk-privébalans van werknemers.
Dit blijkt uit vraaggesprekken die Capgemini in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft gehouden met werkgevers en werknemers van tien organisaties. Minister Karien van Gennip (SZW) heeft dit rapport als bijlage gestuurd bij de kamerbrief waarin ze de stand van zaken rond het hybride werken inventariseert.
Toekomstbestendig
Het toekomstbestendig maken van de arbeidswetgeving is een randvoorwaarde, zo komt uit het onderzoek naar voren. De Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), een wettelijke verplichting op basis van de Arbowet, moet worden geactualiseerd nu de omstandigheden zo zijn veranderd. Verder wordt geadviseerd om het hybride werken officieel af te trappen, met daarin elke dag aandacht voor wat er nodig is om succesvol hybride te werken.
Capgemini bekeek hoe het hybride werken in de praktijk binnen organisaties vorm krijgt en hoe organisaties zich voorbereiden op de toekomst. Het thuiswerk-advies in verband met Covid-19 is per 15 maart jl. vervallen. Daar is een oproep aan werkgevers en werknemers in de plaats gekomen om onderlinge afspraken te maken om hybride werken blijvend te stimuleren. De doelstelling is daarbij verbreed tot maatschappelijke doelen. Deze nieuwe situatie biedt kans op structurele afspraken over de vormgeving van het hybride werken. Daarbij moet rekening worden gehouden met het welzijn van medewerkers, het organisatiebelang en aan maatschappelijke doelen.
Afspraken
Het onderzoek biedt ook inzicht in afspraken over hybride werken die in de betrokken organisaties zijn gemaakt. De invulling van deze afspraken loopt per team zeer uiteen. Sommige teams maken enkel een afspraak over wanneer ze elkaar op kantoor ontmoeten, andere team hebben met elkaar afgesproken welke werkzaamheden waar worden gedaan. Ook zijn regels ingesteld voor werktijden, bereikbaarheid en de verwachtingen van elkaar. Hetzelfde geldt voor het implementeren van een nieuw (hybride) vergaderritme (zoals een dag start) om elkaar regelmatig te zien, bij te praten en binding te behouden.
Minister Van Gennip bereidt een agenda voor de toekomst van hybride werken voor. Binnenkort komt er ook een SER-advies hierover.