Spoorbeheerder Prorail laat het kernsysteem achter de toekomstige treinbeveiligingsstandaard ERTMS ontwikkelen, leveren en onderhouden door Thales. Het contract heeft een looptijd van maximaal 37 jaar en maximale waarde van 420 miljoen euro. Runner-up is Siemens, die bezwaar kan aantekenen tegen de voorlopige gunning aan zijn concurrent. Prorail maakte zijn besluit donderdag bekend.
Thales wordt verantwoordelijk voor ontwikkeling, levering en onderhoud van het zogeheten Central Safety System (CSS) van ERTMS. Vanuit het CSS stuurt Prorail alle onderdelen op het spoor aan en wordt gecommuniceerd met alle betrokken partijen. Zo zorgt het systeem voor veilige rijwegen, bewaakt deze en bestuurt wissels en overwegen. Het praat bovendien met de verkeersleiding, machinisten en met beveiligingssystemen in omliggende landen.
Nieuwe standaard
ERTMS staat voor European Rail Traffic Management Systeem. Het is de nieuwe standaard voor spoorverkeer in Europa. In Nederland en de meeste andere Europese landen wordt deze standaard de komende jaren ingevoerd. Het vervangt in Nederland op termijn het huidige systeem ATB (automatische treinbeïnvloeding), waarvan delen al zeventig jaar oud zijn. Een van de voordelen van ERTMS is dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor toeneemt. Doordat alles computergestuurd en datagedreven verloopt, vermindert ook het risico op ongevallen.
Voor de invoering van ERTMS moet Prorail veel zaken regelen, zoals de vernieuwing van ict-systemen, tests op het spoor, aanleg van glasvezelnet langs het spoor en de verwijdering van de meeste seinen. Ook volgen er trainingen voor vijftienduizend mensen die met de nieuwe systemen te maken krijgen. Op sommige delen van het Nederlandse treinspoor zijn eerdere versies van ERTMS al ingevoerd. Het betreft bijvoorbeeld de Betuweroute, de HSL, Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) en het traject Amsterdam-Utrecht.