Virtual reality en augmented reality zijn op de zakelijke markt in opkomst. De (op)komst van 5G en edge computing zal deze trend verder versterken. En nu al zien we realistische zakelijke scenario's voor de inzet van assisted reality.
De drijvende kracht achter de toenemende populariteit van virtual reality (vr) en assisted/augmented reality (ar) is – het komt niet als een verrassing – de coronapandemie. Digitale transformatie was de afgelopen twee jaar bittere noodzaak voor organisaties om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Vr en ar bleken uitstekende mogelijkheden te bieden om werknemers op locatie van de juiste ondersteuning te blijven voorzien. Maar er komen veranderingen aan, veranderingen die nu al van invloed zijn.
Zo verandert de naderende komst van 5G de spelregels en dit zal een exponentiële groei van de toepassing van ar en vr tot gevolg hebben. Een groei die bovendien een andere vorm zal krijgen: van ar die vooral via mobiele devices ondersteund wordt naar ar die via slimme brillen beleefd wordt. Niet zo gek dus dat 63 procent van de organisaties verwacht in de komende drie jaar deze smart glasses in te gaan zetten.
Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van edge computing. De verwachting is zelfs dat deze technologie voor de meeste verandering zal gaan zorgen, dus nog meer dan ai en iot. Zo verwacht IDC dat er eind 2024 achthonderd procent meer edge-applicaties in gebruik zullen zijn.
Vier use-cases
Edge computing en ar zijn technologieën die elkaar versterken, en met de opkomst van 5G lijkt de tijd nu rijp voor grootschalige implementatie van ar-oplossingen. De volgende vier use-cases zijn nu al realistische scenario’s.
- Ondersteuning op afstand
Het meest voor de hand liggende scenario is er één waarin ondersteuning wordt geboden doordat een werknemer smart glasses draagt en een expert op afstand mee kan kijken. Hierdoor wordt het mogelijk om werknemers ter plekke live instructies te geven, te trainen en te adviseren over reparaties, onderhoud of installatie – zonder dat een expert op dezelfde plek aanwezig hoeft te zijn.
Dit vermindert niet alleen ongeplande uitval- en reistijd, het is ook goedkoper en vormt een oplossing voor het tekort aan vaardigheden waarmee de machine- en constructie-industrie momenteel wordt geconfronteerd. Experts zijn bovendien in staat om meerdere werknemers op een dag te spreken, waardoor ze efficiënter kunnen werken.
- Realtime-samenwerking
Soms moeten meerdere werknemers samenwerken aan hetzelfde ontwerp, dus wanneer dit virtueel kan, zou dit grote voordelen opleveren. Neem een virtueel object waar een team van ontwerpers in realtime aan werken. Het gebruik van smart glasses kan daarbij helpen door het direct delen van 3d-modellen en aantekeningen mogelijk te maken. Met name in de maakindustrie heeft dit enorme voordelen voor bedrijven die onnodig reizen proberen te verminderen.
- Training
Er is al veel gezegd over het gebruik van ar om trainingen in de bouw-/productiesector opnieuw vorm te geven – en met een goede reden. Machinebouwers kunnen bijvoorbeeld bouwinstructies voor machines op een slimme r-bril laden, zodat medewerkers de machine op locatie in elkaar kunnen zetten. Hoewel het een investering is om alle medewerkers uit te rusten met een slimme bril, levert het op de lange termijn besparingen op.
- Sales en marketing
Ar is zelfs doorgedrongen tot de wereld van sales en marketing. Dankzij ar kunnen potentiële kopers over een virtuele fabrieksvloer lopen en zien waar een nieuwe machine komt te staan. Ook kunnen verkopers een virtuele modelwinkelomgeving inrichten waarin klanten vanuit hun eigen kantoor kunnen rondlopen, wat minder reisbewegingen noodzakelijk maakt.
Hoewel de voordelen van ar-smart glasses en edge computing voor de hand liggen, is de toegevoegde waarde van deze technologie vooral de afgelopen twee jaar gebleken. Lockdowns en reisrestricties hebben bedrijven gedwongen om sneller te veranderen en op zoek te gaan naar betere tools om samen te werken. Ar-smart glasses kunnen de huidige hybride werkelijkheid optimaliseren door snellere en betere verbindingen mogelijk te maken, waardoor werkzaamheden beter uitgevoerd kunnen worden, óók in de wereld na de pandemie.
Niet echt sterke businesscases omdat naar mijn mening de meerwaarde, of beter gezegd de toegevoegde waarde van slimme brillen vooral in de algoritmische mogelijkheden ligt waarin de DIKW-pyramide een grote rol speelt. Maar ook een belangrijke rol in de beslissingsondersteuning vanuit machinegegenereerde data ligt in het netwerk aan sensors waarvan de data op een zodanige wijze gepresenteerd wordt dat het kennis geeft. Een businesscase zoals de ondersteuning op afstand door een expert lijkt me namelijk weinig schaalbaarheid te geven als minder kundige discipelen niet autonoom kunnen functioneren want we hebben het dan niet meer over beslissingsondersteuning maar over ouderwetse raadpleging. Oja, ik spreek dus expliciet over beslissingsondersteuning omdat er uiteindelijk zoiets is als verantwoording doordat we computers niet als onze heersers gekozen hebben hoewel ik moet zeggen dat er ernstige twijfels zijn na een stem op Hugo…..