Het feit dat leveranciers van systemen voor elektronische patiëntendossiers (epd's) overal in de zorg actief zijn, maar de data in die applicaties niet vrij kan stromen, is een grote ontwerpfout. Dat meent Egge van der Poel, data-expert in de zorg en co-auteur van een boek over dit onderwerp. Volgens hem staan de epd-leveranciers daardoor innovatie in de weg.
Van der Poel ziet de betere scheiding tussen applicatie en data als belangrijkste oplossing voor het geschetste probleem. ‘De overheid zou van leveranciers in het publieke domein moeten eisen dat ze bij het aanbieden van producten applicatie en data gescheiden houden. Dan pas kun je data verbinden met andere databronnen’, zegt hij in een vraaggesprek met Dutch Health Hub.
‘Nu steken we veel tijd en energie in standaardisatie en afspraken rond zorginformatiebouwstenen, HL7 en FHIR’, vervolgt hij. ‘Maar in het denken over eigenaarschap van informatie is nog nauwelijks verandering. Dat gaat om gedrag en cultuur, maar moet je ook bij wet afdwingen.’ Van der Poel vertelt dat hij zorgbestuurders erop aanspreekt als ze willen wachten totdat de overheid deze taak heeft opgepakt. ‘Een belangrijke denkfout is het idee dat data een kostenpost zijn. Er is geen sector waarin data als kostenpost wordt gezien, behalve de zorg.’
Perfecte aanleiding
De corona-pandemie was een goede aanleiding om grootschalige innovatie in de zorg aan te zwengelen, maar volgens de data-expert is het er niet van gekomen. ‘Corona was een perfecte aanleiding om met de burger in gesprek te gaan over thema’s als substitutie van zorg, digitalisering, data-eigenaarschap en kennisdeling. Maar we hebben de perfecte storm gemist (…) Eerst waren we volwassenen die een intelligente lockdown ingingen. Niet veel later waren we kinderen die niet wilden luisteren en overal een qr-code moesten laten zien. En de datalekken bij de ggd hielpen natuurlijk niet mee aan het vertrouwen.’
Van der Poel wijt de inertie in de zorg deels aan de Nederlandse overlegcultuur. ‘Door al die verschillende overlegorganen is alles en iedereen met elkaar verweven. Ik denk niet dat je op zo’n manier een radicaal andere blik ontwikkelt. Je krijgt toch al gauw een eenheidsworst.’
Samen met Martijn Buitenhuis en Nart Wielaard schreef hij kortgeleden het boek ‘Geheelmeesters’. Daarin schetst het drietal het beeld dat in de zorgsector ‘elke dag het wiel opnieuw wordt uitgevonden’ en komen ze met ideeën hoe dat beter kan.
Health CatchUP
Egge van der Poel is keynote-spreker tijdens de eerste Health CatchUP die Dutch Health Hub en het adviesbureau BeBright organiseren op 24 maart aanstaande. Thema van de bijeenkomst is ‘de optimale inrichting van de zorg’. Met de vier Health CatchUPs bieden de organisatoren opkomende én bestaande partijen de mogelijkheid om innovatieve concepten te demonstreren en om kennis te delen.
Inschrijven kan via deze link.
Ik zal niet ingaan op het ‘Vendor Neutrale Archiveren’ door het inblikken van EPD leveranciers die heel goed wisten waar de achilleshiel zat. Ik wil me richten op de ‘perfect storm’ die uiteindelijk de achterdeur open heeft gezet aangaande het medische geheim. Want bij mijn weten is er nooit sprake geweest van een behandelovereenkomst tussen de ‘datadoktoren’ die hun modellen aan het genezen waren en de patiënt die min of meer gedwongen behandeld moest worden met preventieve strategie van vaccinatie welke wetenschappelijk bewezen niet werkte. Tenminste niet om, zoals ons beloofd was, een pandemie te bestrijden want uiteindelijk werd iedereen ziek door een mutatie van het virus. Of testte in ieder geval positief want velen hadden uiteindelijk maar lichte klachten wat niet per definitie de verdienste is van de vaccinatie.
Wat betreft de (contactuele?) inertie in de zorg heeft de heer van de Poel gelijk, de ‘Geheelmeesters’ zijn namelijk de boekhouders die de zilverlingen tellen. Wat betreft de ‘kleren van de Keijzer’ komt nu langzaam het besef dat we bedonderd zijn want de ‘perfecte storm’ is namelijk gebruikt door de ambtelijke klasse die – zie conclusies OVV – de ‘onafhankelijke’ adviezen masseerde. Haagsche tram denderde dan ook voort op de dienstregeling van lobbyisten. Ik bedoel natuurlijk de adviseurs die uiteindelijk gewoon een WC-eend advies gaven. Dus het volk zit nu met popcorn in de hand te wachten wie er voor de wielen van de HTM bus gegooid wordt.