Capgemini presteert boven verwachting goed. Omzet en winst ontwikkelden zich afgelopen jaar nog beter dan afgelopen oktober werd geraamd. Anders dan Atos kan het Franse concern terugblikken op een prima 2021. De omzet steeg 14,6 procent tot 18,1 miljard euro. De nettowinst nam 21 procent toe tot 1,1 miljard euro. De operationele marge veerde met 1 procentpunt op tot 12,9 procent van de omzet.
Dit blijkt uit de deze week gepubliceerde jaarcijfers. De digitale en clouddiensten van Capgemini die 65 procent van de omzet vertegenwoordigen, profiteerde mee van de versnelde digitale transformatie bij grote ondernemingen en instellingen. De integratie van het overgenomen Altran verliep naar wens. Met name in de industriële markt worden de eerste synergie-effecten zichtbaar.
In Noord-Amerika waar 29 procent van de omzet vandaan komt, stegen de inkomsten met 12 procent. Vooral de sector TMT (Telecom, Media en Technologie), consumentengoederen en maakindustrie deden het goed. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland had Capgemini een sterk jaar met een omzetstijging van 18,3 procent. In Frankrijk lag de groei met 10,3 procent wat lager. De omzet in de rest van Europa waaronder Nederland en België steeg met 17,6 procent. Vooral de maakindustrie veerde aanzienlijk op. Azië en Latijns-Amerika zagen een omzetgroei van 27,3 procent.
De vooruitzichten voor dit jaar zijn gunstig. Een omzetgroei van 8 tot 10 procent wordt verwacht, terwijl de operationele marge van 12,9 procent naar 13,1 procent gaat.
Capgemini gaf eind vorig jaar werk aan 324.700 mensen, 20 procent meer dan ultimo 2020. In een krappe arbeidsmarkt slaagt het concern er dus goed in talenten aan te trekken. 189.000 medewerkers werken in offshore centers.