De metaverse geeft ons leven een nieuwe dimensie. Er liggen kansen, zowel voor consumenten als het bedrijfsleven. Maar zoals bij elke nieuwe technologische revolutie mogen we de risico’s niet onderschatten.
Niemand weet precies hoe de metaverse eruit komt te zien. Op korte termijn zijn er waarschijnlijk overeenkomsten met moderne gamewerelden. Zo zijn er producten en diensten verkrijgbaar die de gebruikerservaring verrijken. Gebruikers kunnen deze na verloop van tijd ‘vrijspelen’ of ervoor betalen. Op lange termijn smelten deze augmented en virtual reality samen met de fysieke wereld. Hierdoor kunnen we ons vrijuit verplaatsen tussen verschillende metaverses en het echte leven, en zo de voordelen van beide werelden benutten. In essentie ontstaat een nieuwe realiteit.
Nieuwe technologie brengt altijd ook nieuwe risico’s met zich mee. Deze risico’s zijn nog lastig in te schatten, maar een voorspellende analyse op basis van de huidige technologieën en ontwikkelingen biedt wel enig inzicht. Experts van Mimecast hebben geprobeerd de grootste risico’s en uitdagingen in kaart te brengen, waarvan vele vergelijkbaar zijn met bestaande risico’s in de echte wereld. Een kleine greep uit hun voorspellingen.
- De metaverse zal voor sommigen een ongereguleerde omgeving lijken, gezien het transnationale karakter van het huidige internet en de uitdagingen rondom traditionele landsgrenzen en rechtsgebieden die hieraan inherent zijn. Lokale opsporingsdiensten hebben wellicht geen capaciteit om hier effectief te handhaven en zullen het ‘politiewerk’ overlaten aan de eigenaars van de metaverses. We verwachten dat er mogelijk een specialistische internationale politiemacht moet worden gevormd om criminele activiteiten tegen te gaan.
- Elke metaverse heeft zijn eigen economie die gebaseerd is op de gebruikers en de omzetdoelen. Dit leidt tot de opkomst van nieuwe cryptovaluta, vergelijkbaar met de vele nationale valuta die er al zijn. Deze kunnen na verloop van tijd veranderen, bijvoorbeeld door maatschappelijke of culturele ontwikkelingen en de adoptie van nieuwe trends. Gebruikers zullen verwachten dat content die in een metaverse is aangeschaft, overgezet kan worden naar een andere metaverse (en dat geldt ook voor hun avatars). In deze virtuele economieën zijn portabiliteit en veilige wisselkantoren vereist. De beveiliging hiervan is een grote uitdaging. We voorzien een significante groei in de vraag naar wisselkantoren, maar ook van het aantal pogingen door criminelen om ‘geld’ wit te wassen en misbruik te maken van wisselkantoren.
- Bij het selecteren van een metaverse of aanbieder zullen gebruikers waarschijnlijk meer waarde hechten aan interconnectiviteit, de gebruikerservaring en niet-intrusieve beveiliging. Vrijwel zeker zal een goede beveiliging iets worden waarmee metaverses zich differentiëren van de concurrentie. Bijvoorbeeld door een strategische samenwerking te sluiten met een securitypartij en zo de herkenning van digitale handtekeningen en vaste avatars mogelijk te maken, zodat er snel en naadloos kan worden gereisd tussen metaverses.
- In online-games zijn gebruikers regelmatig doelwit van pogingen tot oplichting en fraude. Ook racisme, discriminatie en pestgedrag komen veel voor. We verwachten dat dit in de metaverse niet anders zal zijn. Momenteel zijn er beperkte mogelijkheden om dit tegen te gaan. Het slachtoffer kan een melding doen bij de aanbieder, waarna een sanctie wordt uitgedeeld voor overtreding van de gebruiksvoorwaarden. Een erge overtreding leidt dan tot een ban. Maar niets weerhoudt deze individuen ervan om een nieuw account te creëren. Een vaste avatar die biometrisch is gekoppeld aan een persoon in het fysieke domein kan hiertegen helpen, maar gaat wel ten koste van individuele mensenrechten en privacy. Diefstal van metaverse-accounts, hun unieke toegangsrechten of biometrische gegevens zal een veelvoorkomende overtreding worden in de virtuele wereld.
- Deze virtuele omgevingen worden ook populair onder kinderen, die al van jongs af aan bekend zijn met de technologie. Bij de meeste sociale media zien we dat een minimumleeftijd kinderen er niet van weerhoudt deze platforms te gebruiken. We verwachten dat het beschermen van kinderen tegen schade, grooming en radicalisering vrijwel zeker een serieuze uitdaging wordt in de metaverse.
- We schatten in dat gebruikers van metaverses waarschijnlijk ongeautoriseerde AI-bots en programma’s zullen inzetten voor het automatiseren van repetitieve taken of handelingen. Op deze manier proberen zij tijdwinst te behalen en mogelijk financieel voordeel (via beloningen in games of bitcoin-mining). Dit kan de reputatie van een metaverse schaden. In online games wordt het gebruik van bots als valsspelen gezien en leidt het tot veel klachten, maar is het lastig aan te pakken. We verwachten dat opportunistische criminele entiteiten zich hiermee bezig gaan houden naarmate de adoptie van de technologie toeneemt.
- Sommige mensen uit de gamegemeenschap zijn niet happig op wat zij zien als een verregaande commercialisering van gaming. We schatten in dat er protestacties ontstaan, bijvoorbeeld in de vorm van hacktivisme of overtredingen in virtual reality.
Kansen voor it
Steeds meer gebruikers omarmen het metaverse-concept, aangejaagd door de wereldwijde pandemie, een toenemend gebruik van samenwerkingstools en de behoefte van gebruikers om te ontsnappen aan de fysieke wereld. Het gaat hier om een markt die explosief kan groeien, wat het enthousiasme vanuit het bedrijfsleven begrijpelijk maakt. De metaverse wordt steeds meer erkend als een vruchtbare voedingsbodem voor innovatie waaruit allerlei nieuwe markten, producten en diensten ontstaan. Technologiebedrijven willen dan ook onderdeel zijn van de metaverse-ervaring. De gevestigde orde heeft een voorsprong, maar er liggen ook grote kansen voor disruptieve nieuwkomers in deze virtuele werelden.
Dit alles vormt een uitdaging voor onze individuele beveiliging, en zal ook de nodige voorbereidingen vergen van securityorganisaties. Naast de genoemde punten moet er nog veel gebeuren om gevoelige gegevens van gebruikers goed te beschermen (veilige digitale paspoorten, persoonsgegevens, financiële gegevens en cryptowallets). De beveiliging van alle communicatieapplicaties wordt steeds crucialer in elk aspect van ons dagelijks leven.
De metaverse zal onvermijdelijk leiden tot een transformatie van internet van Web 2.0 (zoals we het vandaag de dag kennen) tot Web 3.0. Het succes ervan is afhankelijk van verschillende factoren, niet in de laatste plaats de beveiliging van deze virtuele omgeving, zodat iedereen er veilig en zonder negatieve gevolgen gebruik van kan maken. En hoe zit het met de downloadsnelheden? Zijn die hoog genoeg? Zullen de interactieve technologieën betaalbaar zijn voor het grote publiek?
Ja, op de lange termijn vrijwel zeker wel. Wel staan we voor complexe uitdagingen op het gebied van dataopslag en beveiliging. Alleen de tijd zal uitwijzen hoe snel deze technologie volwassen wordt en er een nieuwe augmented reality voor ons allemaal ontstaat. In het bijzonder voor de nieuwe generatie digital natives die de metaverse vrijwel zeker dagelijks zullen gebruiken, op allerlei nieuwe en onverwachte manieren.