Facebook verloor afgelopen week 220 miljard op de beurs. Dollar wel te verstaan. Waren het bitcoins geweest dan was het nog veel meer geweest. Of minder, hangt er van af welke dag het is.
220 miljard dollar, daarmee had je de hele derde wereld een eerste, tweede en derde boosterprik kunnen geven en dan nog had je wat geld overgehouden om het malaria- en aidsprobleem op te lossen ook. Uiteraard had je ook Feyenoord kunnen kopen, maar je wilt natuurlijk wel iets van je investering terug zien.
Reclame-inkomsten
Facebook staat onder druk. Hun businessmodel staat op wankelen. Steeds meer landen willen niet meer dat Facebook data van Europese gebruikers uitwisselt met de Verenigde Staten. Dit omdat persoonsgegevens in de Verenigde Staten minder goed beschermd zijn dan in Europa. De uitwisseling van data richting de Verenigde Staten is voor Facebook echter zeer belangrijk voor reclame-inkomsten.
Daarnaast verlaat een groot aantal gebruikers Facebook en gaat het naar andere social media-platformen zoals Instagram, TikTok en andere platformen waar ik te oud voor ben. Nu is dat gebruikers naar Instagram verhuizen niet zo erg, want dat is ook van Meta, het moederbedrijf van Facebook. Maar TikTok dat is natuurlijk vervelender. Ik heb ooit eens tien jaar geleden in een column geroepen dat je nooit in een social media-platform moet investeren omdat het net een populair café is. Op een dag besluiten bezoekers dat het ergers anders gezelliger is en jouw café is leeg. En weg is je investering. Tien jaar is wel lang om gelijk te krijgen, maar toch. Ik had beter kunnen adviseren om bitcoins te kopen.
Belastinginkomsten
Het bedrijf Meta heeft nu aangekondigd weg te willen uit Europa. En om heel eerlijk te zijn, ik denk dat we er niks aan missen. In ieder geval geen belastinginkomsten. En ik denk dat er geen medicijn minder geleverd wordt aan de derde wereld.
Zoals een kennis van mij onlangs schreef: “Is het een dreigement of een belofte die Meta daar doet?” (enigszins geparafraseerd).
@CPT
een belofte te mooi om waar te zijn 😉