Oracle Red Bull Racing is de nieuwe naam van het F1-team dat Max Verstappen komend seizoen aan een prolongatie van zijn wereldtitel moet helpen. Behalve een nieuwe teamnaam werd vandaag een nieuwe racewagen onthuld, de RB18. De samenwerking met Oracle wordt verder uitgebreid.
Oracle kwam relatief laat met zijn cloudplatform, maar is qua marketinggeweld op weg naar een pole position. De Formule 1 biedt het techbedrijf een uitgelezen kans haar imago te versterken. Maar ook technisch krijgt Oracle een zware rol.
Ict-kennis bijdragen
Nog meer dan in het vorige raceseizoen zal het team gebruik maken van Oracle Cloud. Het bedrijf draagt behalve veel dollars ook uitgebreide ict-kennis bij. Oracle krijgt een sleutelrol bij de op analytics gebaseerde racestrategie en de uiterst kostbare motorontwikkeling. De training van Max Verstappen en zijn mede-coureurs wordt steeds meer gedreven door ai en machine learning.
Volgens Christian Horner, teambaas en ceo van Oracle Red Bull Racing, speelde Oracle Cloud een sleutelrol tijdens de legendarische slotrace op 12 december jl., waarbij Verstappen in de laatste ronde Lewis Hamilton inhaalde. ‘Oracle Cloud stelde ons in staat om beslissingen te nemen op de racedag die Max Verstappen hielpen om het coureurskampioenschap 2021 te winnen’, zegt hij.
Nauwkeurigere voorspellingen
‘Het snel ontdekken van en reageren op kansen is cruciaal voor ons succes op en naast de baan, en Oracle is een integraal onderdeel van die inspanning.’ Volgens Horner komt overal data-analyse om de hoek kijken.
Vorig jaar verhoogde het team het aantal simulaties met een factor duizend. Dit leidde tot aanzienlijk nauwkeurigere voorspellingen en een betere besluitvorming. Bovendien versnelde de simulatiesnelheid met een factor tien. De racestrategen kregen daardoor meer tijd om de juiste beslissing te nemen. Even belangrijk is dat Oracle de kosten van al deze miljarden simulaties aanzienlijk heeft verlaagd. Zeker nu voor de Formule 1 strikte uitgavenregels gaan gelden, is dat een belangrijk voordeel.
Half miljard sponsordeal
Een woordvoerder van Oracle wilde niet zeggen hoe lang de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst gaat duren, net als dat hij niet bekend wilde maken hoeveel geld Oracle in dit race-avontuur steekt. Dagblad De Telegraaf rept in ieder geval over een vijfjarige deal waarbij Oracle jaarlijks 100 miljoen dollar betaalt. Dat betekent dat de sponsordeal in totaal een half miljard dollar betreft (omgerekend 437 muljoen euro). Dat het partnerschap van lange duur is lijkt logisch. De nieuwe generatie F1-motoren die Oracle samen met Red Bull Powertrains ontwikkelt, debuteert namelijk in 2026. Red Bull Powertrains zal Oracle Cloud gebruiken om de nieuwe verbrandingskamer van de motor beter te modelleren.