Het online leerplatform Studytube heeft in tweede investeringsronde dertig miljoen dollar weten op te halen bij een groep investeerders. Het Amsterdamse bedrijf zal met het groeikapitaal het productontwikkelingsteam uitbreiden en verdere groei in Europa versnellen middels overnames. De eerste in het rijtje is bekend: Studytube neemt opleidingsmarktplaats Springest over van FD Mediagroep.
De Series B-ronde werd geleid door de investeringsmaatschappij Energy Impact Partners (EIP) en de eerder ingestapte investeerder Verdane.
Studytube is in 2012 opgericht door Homam Karimi. De startup bood toen een online studiecoach voor rechten- en economiestudenten. Inmiddels biedt het een leerplatform voor middelgrote – en grote ondernemingen, inclusief een marktplaats voor te kiezen opleiders.
Volgens algemeen directeur Karimi hebben is in 2021 via Springest en Studytube tezamen voor vijftig miljoen euro aan leerproducten via beider marktplaatsen ingekocht. ‘Met de overname van Springest groeit ons portfolio tot ruim achtduizend opleiders die meer dan 250.000 online en offline leerproducten beschikbaar hebben.’
Educatieve tech-markt
Bij Studytube werken 120 mensen. Daar komen met de overname van het ruim tien jaar oude Springtest een zestigtal medewerkers bij. Net als gerenommeerde klanten zoals T-Mobile, Vattenfall, Aegon, NS, Eneco en Stork. In totaal bedient Studytube nu meer dan 300 middelgrote – tot grote ondernemingen in verschillende sectoren.
Met de overname breidt Studytube bovendien zijn aanwezigheid uit naar Duitsland, België, Scandinavië en Groot Brittannië. Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam, Berlijn en Kharkiv; binnenkort komt daar een kantoor in Scandinavië bij.
Nazo Moosa, managing Partner Europe bij EIP, stelt dat een investering in Studytube interessant is omdat dit bedrijf een geïntegreerd leerplatform aanbiedt, terwijl de markt vol zit met op zichzelf staande (single-point software) oplossingen. Studytube bestaat uit een learning management system, een learning experience platform, een auteurstool en een marktplaats voor leeraanbod. In de zogeheten edtech-markt in Europa liggen daarom kansen voor Studytube om uit te groeien tot een toonaangevende speler, aldus Moosa.