Geen project op gebied van ruimtelijke ordening heeft zoveel impact als het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het startsein voor deze ongekend grote operatie lijkt ver weg. Dinsdag kwam het voor de vierde keer tot uitstel. Kiest minister Hugo de Jonge, onder wie de Omgevingswet valt, voor inwerkingtreding per 1 oktober, dan is de haalbaarheid twijfelachtig. Een keuze voor 1 januari, wat een vertraging van ruim drie jaar betekent, geeft de betrokkenen meer adem.
De Jonge dacht als ‘corona-minister’ de zwaarste twee jaar van zijn politieke leven achter de rug te hebben. Maar als projectminister van Volkshuisvesting staat hij voor de draconische taak de woningbouw aan te zwengelen. Zonder een goedlopende DSO gaat dat niet lukken. Hij heeft er dus belang bij de Omgevingswet vlot te trekken.
Om verdere fiasco’s te voorkomen, is nodig dat de bewindsman niet te veel naar zijn ambtelijke top luistert die deze mammoettanker zo snel mogelijk te water wil laten. Maar deze wet ligt ook in de Eerste Kamer onder een vergrootglas, en daar is gepaste voorzichtigheid.
Binnenkort komt het Adviescollege ICT-toetsing met een rapportage over de factoren die van invloed zijn op de slaagkans van het project. Als dit oordeel negatief uitvalt, zijn de gevolgen niet te overzien. Mocht deze opvolger van het voormalige Bureau ICT-toetsing (BIT) geen mogelijkheden zien tot correctie van fundamentele ontwerpfouten, dan is Leiden in last. Doorgaan betekent dat de Omgevingswet tot in de lengte der dagen onwerkbaar blijft. Met alle consequenties voor de BV Nederland, het stikstofbeleid en de woningbouw. Anderzijds lijkt het DSO ‘too big to fail’. Stoppen is een weinig aantrekkelijke optie. Uitstel is de gemakkelijkste weg, maar hoelang nog?
Moet de stekker uit het project? Of kunnen we de DSO beter het voordeel van de twijfel geven en veel lapwerk verrichten? Ofwel, wat is uw advies aan De Jonge?
The project may be to big to fail. BUT; the minister is to small to be ever succesful.
Doet mij in veel opzichten denken aan oBRP (Bevolkingsregister). Zelfde oorzaken. Zelfde gevolgen?
https://www.viergever.info/home-nl/blog/2018/juni/obrp-niet-te-stoppen/#.Yfv7Pocs4Tc.link
Alfred, de indruk wordt gewekt dat DSO een digitale lappendeken is van aan elkaar geprutste code. Niets is minder waar. Ik heb veel IT projecten zien mislukken en de staat van DSO lijkt niet op dat soort projecten. Er is al heel veel gebouwd en getest, en als we de nederlandse burgers en bedrijven een betere dienstverlening willen bieden moeten we daar zeker mee doorgaan.
Wat er wel nodig is, is politieke wil om de laatste meters voor de finish (en ook hier gaat de 80-20 regel op) op een goede manier af te leggen. Waar politiek, IT en bestuurders samenkomen om de laatste eindjes glad te strijken.
DSO is een enorme operatie waar heel veel bronnen bij elkaar gebracht moeten worden en natuurlijk zou je het met de kennis van vandaag weer net even anders doen dan dat in 2017-2018 bedacht is, maar dat geldt voor ieder IT project. Er moet nu regie komen om die laatste 20% in de komende maanden in te vullen. Veel gemeenten en bedrijven zijn er klaar voor, en met de juiste regie (VNG, Ministerie en een aantal bedrijven met een belang in DSO?) gaat het absoluut lukken. Maar “regie pakken” is een werkwoord, dus misschien dat de minister daar eens mee aan de slag moet.
Op LinkedIn zie ik heel andere berichten voorbij komen.
Waarom moet het zo overdreven complex, waarom, waarom???
Al stel je 10 jaar uit: dit systeem zal nooit goed werken.
Mooie van dit probleem is dat het inzichtelijk maakt, hoe overdreven complex het systeem is gemaakt en intussen van workarounds aan elkaar hangt.
…gedrocht…
Begin dus maar opnieuw met dat DSO, overheid.
Enz, enz. …