Alphabet, het moederbedrijf van Google, is als advertentie-machine nauwelijks af te remmen. In het laatste kwartaal van 2021 spoot de omzet 32 procent omhoog tot 75,3 miljard dollar.
Nog steeds komt ruim tachtig procent van wat Alphabet verdient uit reclame bij zijn zoekmachine, YouTube en internet. Google profiteert bij uitstek van de hausse in digitale advertenties die een jaar geleden begon toen de economie opleefde. Pas het afgelopen kwartaal temperde de stijging wat. De opbrengsten uit advertenties stegen in die periode tot bijna 29 miljard dollar.
2021 gaat dan ook de boeken in als een absoluut topjaar. De jaarwinst nam met 36 miljard toe, bijna een verdubbeling. De spanningen tussen overheden en Big Tech deren de resultaten van Google nog allerminst. De strengere regelgeving die het bedrijf in de VS en Europa boven het hoofd hangt, brengt voorlopig alleen kosten van lobbyisten met zich.
De vele antitrust-zaken en andere juridische gevechten hadden tot nog toe financieel evenmin impact. Alleen de rekeningen van advocatenkantoren lopen op. Wel zal Google minder snel overnames doen waar toezichthouders weinig van gecharmeerd zijn. En op de langere termijn bestaat kans dat Google zich van sommige bedrijfsonderdelen zal moeten ontdoen.
Moeite
Beleggers hebben er meer moeite mee dat Alphabet sterk afhankelijk is van de digitale advertentiemarkt. Daarom is het bedrijf er veel aangelegen Google Cloud uit te breiden. Met scherpe prijzen probeert het klanten bij marktleider AWS en de nummer twee Microsoft Azure weg te lokken. Google Cloud is vooral een multi-cloudspeler die een concurrent naast zich moet dulden. Om de marktaandeel op te vijzelen dat zich wereldwijd rond de zes procent beweegt, heeft Google belangen genomen in andere cloudspelers in ruil voor langetermijn-cloudcontracten. Die strategie legt Google geen windeieren, want de omzet van Google Cloud knalde in het vierde kwartaal 45 procent omhoog.