Het e-commerce-softwarebedrijf Channable uit Utrecht, dat helpt met het online verkopen van producten, heeft 55 miljoen euro opgehaald. Het geld komt van tech-investeerder Partech die samenwerkt met Peak, een Europese verstrekker van risicokapitaal.
De kapitaalinjectie stelt Channable in staat verder wereldwijd te groeien. Er komt meer geld voor r&d, de uitbreiding van de internationale verkoopactiviteiten en extra marketing.
Channable biedt e-commercetools waarmee bedrijven hun producten en advertenties online dagelijks up-to-date kunnen houden in de verschillende kanalen. Te denken valt aan vergelijkingssites, marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon, affiliate netwerken, zoekmachines en social media. Ook diverse advertentie-platforms zoals Google Ads en Microsoft Advertising horen daarbij. Handmatig is dit actueel houden niet meer (efficiënt) te doen. Bovendien is die traditionele methode foutgevoelig. Een invoerfout is snel gemaakt.
Naast dit zogeheten e-commerce feed management biedt Channable software voor de automatisering van de prijs per click (PPC), order- en voorraad-synchronisatie en het bijstellen van prijzen in real-time. Het Utrechtse bedrijf bedient met deze tools wereldwijd zo’n zesduizend online winkels, merken en digitale marketeers.
De tijd rijp
Het personeelsbestand van het bedrijf aan de Kromme Nieuwe Gracht groeide het afgelopen jaar met ruim 60 procent naar ruim 170 medewerkers. Meerdere lokale kantoren in het buitenland komen daarbij. Volgens Rob van Nuenen, medeoprichter en algemeen directeur van Channable, is de tijd rijp om ook in andere landen buiten de Benelux te groeien. Met de kennis van investeringspartners als Partech en Peak achter zich moet dat lukken, denkt hij.
Stefan Bary, partner bij Peak, vult aan: ‘E-commerce bedrijven krijgen steeds meer te maken met hogere volumes en verzamelen steeds meer data. Om deze volumes te kunnen managen is een oplossing als Channable noodzakelijk voor deze spelers om te kunnen blijven groeien. Met hun tool is het gemakkelijk om in volume op te schalen, nieuwe e-commerce kanalen toe te voegen, en op die manier snel en dynamisch te zijn.’