Game- en advertentietechbedrijf Azerion is sinds vanochtend genoteerd aan de Amsterdamse Euronext-beurs (AEX). Het bedrijf van de Nederlandse ict-ondernemers met Turkse wortels , Atilla Aytekin en Umut Akpinar maakt sinds de oprichting in 2014 een stormachtige groei door. Het tweetal leidde eerder samen softwarebedrijf Triodor.
In ruim zeven jaar tijd nam Azerion meer dan veertig bedrijven over. Het beschikt inmiddels over bijna duizend medewerkers in achttien landen en zag de omzet in 2021 uitkomen op driehonderd miljoen euro. Voor 2022 ligt het streven op 450 miljoen. Met de handel in aandelen hoopt het bedrijf zijn groei verder te versnellen.
Vorige week trok het Nederlandse Wetransfer zich nog op het laatste moment terug van een geplande beursgang. In verband met een negatief sentiment rondom de handel in aandelen in techbedrijven, die begin dit jaar de kop op stak, vreesde de dienstverlener voor het uitwisselen van grote bedrijven voor kapitaalverlies. Azerion maakte na dat nieuws meteen bekend hun plannen ‘gewoon’ door te zetten.
Toch werd het ook nog even spannend voor Azerion. Het bedrijf gaat de AEX-notering aan via een fusie met het beursvehikel EFIC1. 82 procent van de beleggers haalde zijn inleg terug waardoor Azerion ‘slechts’ 93 miljoen heeft opgehaald in plaats van de vierhonderd miljoen die in de lege beurshuls was belegd. Het gebeurt vaker dat tot bijna driekwart van de beleggers van zo’n leeg fonds zijn belegging vlak voor een beursgang intrekt.
Het FD meldt dat de opgehaalde 93 miljoen in de kas van Azerion gaat. ‘Het belang van de zittende aandeelhouders komt ook hoger uit dan eerder was voorzien. Aytekin en zijn mede-aandeelhouders zouden teruggaan naar een belang van zeventig procent, maar houden nu 85 procent van de aandelen’, schrijft de zakenkrant. Dat betekent dat de verhandelbare aandelen van Azerion beperkt zijn. Volgens aandelenhandelaar Aperghis, die door het FD geraadpleegd is, is een percentage van vijftien procent verhandelbare aandelen niet ongebruikelijk in de techsector.
Nijntje
Azerion levert oplossingen voor de geautomatiseerde in- en verkoop van online-reclame. Dat zijn bijvoorbeeld de digitale tools die veilen en bepalen welke advertenties zichtbaar worden op websites en in apps. Die adtech-activiteiten omvatten ongeveer tachtig procent van de omzet. De overige twintig procent komt uit digitale diensten voor game-aanbieders en contentmakers.
Azerion beheert 16.000 online-spellen op een AWS-platform. Dat zijn vaak gratis spellen in apps waarvan reclame het verdienmodel is. Het gaat om zogenoemde casual games als Habbo Hotel en Governor of Poker. Ook heeft het bedrijf een game-licentie voor de Teletubbies, Nijntje, de Smurfen en Hello Kitty in bezit. Met het oog op avatars in de aanstaande metaverse is dat een mogelijke goudmijn.
Het bedrijf wordt geleid door de co-ceo’s Atilla Aytekin en Umut Akpinar. Aytekin beleeft met de beursnotering een hoogtepunt in zijn carrière. Maar hij kende ook grote tegenslagen. In een interview met Computable vertelt hij over zijn weg van bankroet naar beursnotering.