Afas kan ook financieel terugzien op een alleszins geslaagd vijfentwintigjarig jubileumjaar. De omzet van het softwarebedrijf uit Leusden steeg met 14 procent naar 218 miljoen euro.
Dit blijkt uit het nieuwe jaarverslag. De winst na belasting nam met 7 procent toe naar 83 miljoen. Die stijging was minder hard dan in voorgaande jaren. Want de kosten lagen flink hoger door het Afas Clubhuis (voorheen Experience Center) en Afas Theater.
De productiviteit is afgelopen jaar flink gestegen, van 387 duizend euro naar een omzet van 405 duizend euro per fulltime werknemer. Verder verwelkomde het softwarebedrijf meer dan 800 nieuwe klanten.
Het cloudplatform Afas Online kreeg vorig jaar 17 storingen tegenover 13 storingen in 2020. Desondanks is het platform in 2021 uitstekend bereikbaar geweest, stelt het bedrijf. SB+, de opvolger van het product Small Business, is volgens Afas goed van start gegaan. SB+ is helemaal op het web gebaseerd, en speciaal gemaakt voor de wat kleinere ondernemer.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Het aantal werknemers steeg overigens van iets meer dan 500 tot ruim 600. De afdeling facilitair groeide het hardst. Het nieuwe Clubhuis en Theater zorgden voor meer banen.
Serieus werk wordt gemaakt van het beleid op gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid. In de afgelopen maanden is daarvoor een nieuwe basis gelegd. Het gaat bij Afas om meer dan alleen groei in omzet, klanten en winstgevendheid. Het bedrijf wil bijdragen aan een betere wereld. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel waar het gaat om het product, het ecosysteem, de medewerkers en het Clubhuis en Theater. Bovendien stijgt het budget van de Afas Foundation van 5,8 miljoen naar 7,5 miljoen euro.
In België verliep het moeizamer. Afas boekte hier een omzetstijging van 7 procent, maar had meer verwacht.