Het aandeel van vrouwelijke starters in ict en media is vorig jaar met 5,8 procent gestegen vergeleken met 2010. Dit ligt in lijn met de algemene trend dat het aandeel vrouwen dat een eigen bedrijf begint, toeneemt.
Dit blijkt uit het jaaroverzicht Bedrijvendynamiek 2021 dat de Kamer van Koophandel heeft samengesteld. Traditioneel is het aandeel vrouwelijke starters in de ict en media laag. In 2021 lag dit percentage op minder dan twintig procent. Alleen in de logistiek, bouw en de sector energie, water en milieu liggen deze percentages nog lager. En dat terwijl de verdeling starters naar geslacht over het totaal 39/61 is. In de persoonlijke dienstverlening en gezondheid domineren de vrouwen sterk.
Het aantal bedrijven in Nederland is vorig jaar met 120.521 toegenomen tot 2.199.387, een stijging van zes procent. Vooral het aantal fulltime zzp’ers nam toe. Ook bij de gevestigde ondernemers is een groei waarneembaar van het aantal vrouwen. Aan het eind van het jaar was het aandeel vrouwelijke ondernemers 37 procent. De gemiddelde leeftijd van starters is 34 jaar.