Ict-concern KPN heeft vorig jaar een omzet geboekt van 5,26 miljard euro, een fractie minder dan de 5,28 miljard euro uit 2020. De nettowinst steeg wel: van 561 miljoen euro (2020) naar 1,3 miljard euro in 2021. Dat kwam met name door een boekwinst (651 miljoen) vanwege het samenwerkingsverband Glaspoort met pensioenuitvoerder APG voor de uitrol van glasvezel in Nederland.
KPN zag in 2021 de omzet van de divisie Wholesale groeien (van 624 miljoen naar 663 miljoen euro). Die levert diensten aan andere telecom- en netwerkaanbieders. Ook de tak Network, Operations & IT (fiber-to-the-home-diensten) boekte een stijging: van negen naar negentien 19 miljoen. Maar de twee grootste divisies zagen de omzet vorig jaar dalen: bij Consumenten heel licht naar 2,88 miljard euro, bij Zakelijk met 4,3 procent tot 1,76 miljard euro. Daarnaast verloor KPN nog 45 miljoen aan omzet door afschrijvingen.
Volgens KPN was er op de consumentenmarkt wel groei te zien van de omzet uit mobiele diensten en glasvezel. Het bedrijf zegt op schema te liggen om in 2026, samen met Glaspoort, zo’n tachtig procent van de Nederlandse huishoudens van glasvezel te hebben voorzien. Op de zakelijke markt namen de opbrengsten bij het midden- en kleinbedrijf toe. Topman Joost Farwerck verwacht dat de totale omzet van de divisie Zakelijk eind dit jaar niet meer daalt.