2021 was een goed jaar voor ServiceNow. De Amerikaanse leverancier van workflow-automatisering boekte dertig procent meer omzet dan een jaar eerder. Op een omzet van bijna 6 miljard dollar bleef 230 miljoen dollar over als netto bedrijfsresultaat. Veruit de meeste omzet (96 procent) behaalde het bedrijf met zijn abonnementen. De rest verdienen ze met de dienstverlening daaromheen, activiteiten die afgelopen jaar verlieslatend waren.
De resultaten over 2021 overtreffen de verwachtingen van veel analisten. Alleen al in het laatste kwartaal wist het bedrijf 135 nieuwe klanten met een contractwaarde hoger dan één miljoen dollar te strikken. Ook de strategische partnerships met multinationals zoals EY, KPMG en DXC verdiepten.
Geen overnameplannen
De analisten waren bovendien verrast door uitlatingen van ServiceNow-topman Bill McDermott. Hij verklaarde dat het bedrijf geen enkel overnameplan heeft en vooralsnog alleen organisch wil groeien. Overnames kosten te veel moeite, vertelde hij tijdens een gesprek met beursanalisten. Veel andere softwarebedrijven zijn volgens hem na overnames vooral bezig met de integratie van het verleden in plaats van met innovatie voor de toekomst.
McDermotts opmerkingen over het ontbreken van overnameplannen zijn opmerkelijk. Tot een paar jaar geleden was hij topman bij SAP en onder zijn leiding nam het Duitse softwareconcern het ene na het andere bedrijf over. Uit deze periode is bekend dat het bedrijf worstelde met de integratie van producten en systemen.
De afgelopen paar jaren nam ServiceNow diverse bedrijven over, waaronder het Belgische Sweagle, Loom Systems, Passage AI, Element AI, Lightstep en Mapwize.