DPG Media zet de schouders onder verdere digitalisering van zijn mediaplatformen. Het mediabedrijf, bekend van AD, Volkskrant en Tweakers, sluit daartoe een lening van honderd miljoen euro af bij de Europese Investeringsbank (EIB). Het geld wordt gepompt in de ontwikkeling en innovatie van bestaande merken en media en voor de bouw van nieuwe digitale netwerken voor adverteerders en consumenten.
De innovatie die DPG Media voor ogen heeft, moet het concern ondersteunen bij de verspreiding van lokale content en bij de inzet van nieuwe technologie zoals kunstmatige intelligentie. Ook moet het leiden tot meer transparantie in de advertentiemarkt. De investering van honderd miljoen euro door EIB is onderdeel van een groots innovatieproject bij DPG Media. In totaal heeft het mediabedrijf hiervoor 244 miljoen euro beschikbaar.
Concurrentie
Volgens het concern is innovatie belangrijk om de toenemende concurrentie in het Europese medialandschap en de groeiende dominantie van internationale techgiganten het hoofd te bieden. Zowel op de advertentiemarkt als bij de verspreiding van content ervaren lokale mediabedrijven toenemende concurrentie van de grote internationale techpartijen. Topman Christian Van Thillo zegt dat het te bouwen platform een veilig alternatief is voor ‘het open web dat technologisch wordt gedomineerd door onder meer Google en waar fake news steeds vaker een kwalijke rol speelt.’
DPG Media heeft een centrale it-organisatie in Nederland en België. Het bedrijf zet al langere tijd in op innovatie en de digitale versnelling staat hierbij centraal. Veel merken van de groep hebben al succesvol geïnvesteerd in hun digitale toekomst. Onder andere DPG’s nieuwe, eigen advertentie-ecosysteem, waarbij niet enkel de adverteerder maar ook de consument centraal staat, is een voorbeeld van wat het bedrijf recent gerealiseerd heeft. Vorig jaar werd chief information security officer (ciso) Thomas Colyn genomineerd voor een Computable Award in de categorie CxO.