De Amsterdamse saas-aanbieder Hatch (marketingtechnologie) gaat over in Amerikaanse handen. PriceSpider uit Irvine (Californië) biedt net als het Nederlandse bedrijf een ‘waar-te-kopen’-knop. Websites van merken kunnen daarmee bezoekers doorleiden naar online-retailers die hun producten verkopen.
Rond deze koopknop biedt Hatch, een participatie van het hoofdstedelijke Icecat, een serie tools voor ‘brand commerce’ aan. Dit geeft merken de mogelijkheid hun site om te vormen tot een ‘winkelparadijs’. Klanten hoeven niet meer uit te zoeken waar ze bepaalde merkproducten het beste kunnen kopen.
Investeerder Martijn Hoogeveen, ceo Icecat, heeft de overname van zijn participatie Hatch door PriceSpider bekendgemaakt. Toen oprichter en ceo Joris Kroese in 2011 met Hatch begon, waren de meeste websites van merken nog een statische catalogus. In het gunstigste geval stond ergens in een hoekje van de site een postcode-dealerzoeker verborgen. Kroese vond dat dat beter kon en ontwikkelde een platform dat productpagina’s verbindt met online-retailers. Consumenten kunnen het product van hun voorkeur meteen in een winkelmandje stoppen en betalen.
Vooraanstaande klanten
Hoewel Hatch in Nederland nauwelijks bekend is, heeft het bedrijf vooraanstaande klanten zoals Samsung, Microsoft, Intel en Bose. Hatch helpt merken ook hun digitale schappen te analyseren. Ze krijgen daardoor inzicht in de kooppatronen van consumenten. Hatch draait een jaarlijkse abonnementenomzet van tien miljoen dollar, terwijl het bedrijf honderd medewerkers telt. Naast de hoofdvestiging in Amsterdam zijn er kantoren in Kiev, Bangkok, Moskou en Taipei. Hatch heeft haar wortels in het eveneens Amsterdamse Icecat, leverancier van productinformatie voor webwinkels.
PriceSpider biedt eveneens omnichannel commerce-oplossingen, maar richt zich meer op de Verenigde Staten. Eerder namen de Amerikanen al het Duitse Commerce Connector over. Na inlijving van Hatch ontstaat een fusiebedrijf dat naar eigen zeggen marktleider in deze niche is. Door Hatch binnen de PriceSpider-familie te brengen denkt het Amerikaanse bedrijf zijn groei in e-commerce aanzienlijk te versnellen