Saas-aanbieder Deliverect gaat de softwareontwikkeling in Amersfoort verdubbelen. Het team dat in de Nederlandse vestiging van deze snelgroeiende Belgische scale-up werkt, gaat van 35 naar zeventig personen. Naast softwareontwikkeling huisvest het kantoor in de Keistad afdelingen voor partnerships en marketing. Reden voor een gesprek met Jelte Vrijhoef, de Nederlandse chief information officer (cio).
Vrijhoef kondigt meteen aan dat naast het Amersfoortse kantoor tevens de hoofdvestiging in Gent en het kantoor in Toronto flink gaan uitbreiden. Op de wat langere termijn worden ontwikkelteams in Spanje en Mexico overwogen.
De laatste financieringsronde van 150 miljoen dollar (130 miljoen euro) brengt de waarde van het foodtechbedrijf op 1,4 miljard dollar. Deliverect bereikte daarmee in ruim drie jaar de status van ‘eenhoorn’, een record voor België. Collibra (data intelligence cloud) blijft met een waarde van 5,25 miljard dollar nog wel het succesvolste techbedrijf van België. Al noemt Deliverect zich liever een Benelux-bedrijf, met een duidelijke Nederlandse inbreng vanuit Amersfoort en Vrijhoef als Nederlandse medeoprichter.
De opkomst van Deliverect gaat opmerkelijk snel. Inmiddels stroomlijnt het jonge bedrijf uit Gent online-maaltijdbestellingen op meer dan twintigduizend locaties in dertig landen. De scale-up koppelt bestelplatforms aan restaurantkassa’s. In één oogopslag zien medewerkers in de horeca welke orders online zijn binnengekomen. Dit maakt de workflow tot aan de aflevering van de bestelling efficiënter. Ook het keukenpersoneel weet meteen hoe de vlag erbij hangt.
Deze beheersoftware die als een soort gateway voor online bestel-platforms werkt, blijkt niet alleen geschikt voor plaatsen waar voedsel gereed wordt gemaakt. Deliverect ziet kansen haar dienst uit te breiden buiten de horeca. Medeoprichter Vrijhoef gaat met zijn ontwikkelteams de software ook geschikt maken voor gemakswinkels (convenience stores), tankstations en supermarkten.
Daarmee betreedt Deliverect ook de wereld van de non-food. Supermarkten willen aanwezig zijn in de grote bezorgkanalen. Terwijl online supermarkten als Picnic op zijn vroegst de volgende morgen afleveren, richten de bezorgdiensten waaronder Flink, Gorilla en Uber zich op aflevering binnen dertig minuten.
De eerste lichting supermarkten richtte zich in eerste instantie op een beperkt aantal producten waarmee klanten de avond kunnen doorkomen. Het was voldoende om een partybox met chips en bier te vullen. Maar alras wordt het productaanbod bij ‘instant delivery’ groter. Ook batterijen, deodorant en andere non-food-items komen hierbij. De software moet in staat zijn een groter aanbod van ‘fast moving consumer goods’ te beheren. Anders dan restaurants, die pakweg 150 verschillende soorten voedsel op hun menu hebben staan, bieden sommige supermarkten al gauw tien- tot twintigduizend producten aan.
Koppelingen
Deliverect wil ook in de VS krachtig expanderen. Dat vereist behalve meer marketinginspanningen ook extra aandacht voor het passend maken van de software. Vrijhoef en zijn team moeten voor meer koppelingen zorgen. Vrijhoef: ‘Sommige grotere bezorgplatforms doen dat zelf, terwijl andere dit werk aan Deliverect overlaten. Op de Amerikaanse markt zijn honderden kleinere regionale spelers actief waarvoor de saas-aanbieder integraties moet regelen. Voor de platforms die zelf voor koppelingen zorgen, is er een app-store.’
Behalve in Europa en Noord-Amerika is Deliverect ook actief in Australië, Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Volgens Vrijhoef is zijn product nooit af en zijn er altijd mogelijkheden om alles nog beter te maken.
Geen omzetcijfers
Deliverect maakt geen omzetcijfers bekend. Wel wil Vrijhoef kwijt dat het aantal locaties vorig jaar steeg van vijf- naar twintigduizend restaurants. De orderstroom via het platform steeg met 550 procent naar honderd miljoen bestellingen met een totale orderwaarde van 2,7 miljard euro. Per locatie is een restaurant minimaal zeshonderd euro per jaar aan abonnementskosten verschuldigd. Een simpele rekensom leert dat Deliverect qua omzet op een ‘run rate’ van ten minste twaalf miljoen euro zit.
Restauranthouders die het systeem gebruiken, halen volgens Vrijhoef gemiddeld een kwart omzetgroei. ‘Omdat het eten sneller is op te halen, gaat de kwaliteit ervan omhoog. Bovendien vermindert de foutkans bij het overnemen van bestellingen met tachtig procent. Het blikje Cola wordt niet meer vergeten.’
Deliverect kent volgens Vrijhoef alleen op deelgebieden concurrenten. Leveranciers van kassasystemen leggen wel integraties met bezorgdiensten, maar zijn in hun mogelijkheden beperkter. Ze richten zich meestal niet op de workflow in de keuken en er buiten. Ze concentreren zich hoofdzakelijk op de bestelling in de kassa, maar houden doorgaans niet de consumenten of de bezorgers op de hoogte. Deliverect zegt zich te onderscheiden met een totaalaanbod.
Volgens Vrijhoef is een beursgang op korte termijn niet in zicht. Evenmin ziet hij zijn bedrijf als een acquisitie-doelwit. Deliverect wil een blijvertje worden in het it-landschap.