Sinds 1 augustus vorig jaar is Isabel Moll ‘vicepresident & general manager’ Dell Technologies Nederland. Ze kwam binnen in een periode waarin het personeel net naar kantoor mocht, om vervolgens al snel weer huiswaarts te keren. Hoe leer je je collega's kennen zonder ze fysiek te ontmoeten? En hoe helpt Dell Technologies zijn klanten in hun digitale transformatie in deze uitdagende tijd?
‘De meeste ervaring met virtueel werken, heb ik opgedaan bij Microsoft. Daar heb ik twaalf jaar gewerkt in verschillende rollen. Het nieuwe werken stond daar centraal. In 2019, na de herinrichting, is dat gewijzigd naar het nieuwe samenwerken. Omdat we in virtuele teams gingen werken, is er destijds veel aandacht aan besteed hoe je mensen betrokken houdt bij het bedrijf, hoe je met je klanten en partners omgaat.’
Dit is ook het geval bij Dell Technologies, dat al langer dan tien jaar een digitale it-omgeving aan hun werknemers aanbiedt. ‘We weten als geen ander hoe een solide it-omgeving in dienst kan staan van een goede samenwerking intern en extern en zich uiteindelijk kan vertalen in een kracht achter het succes van een bedrijf. We zijn dan ook goed in staat klanten te adviseren in hun digitale transformatie’, aldus Moll.
Veranderingen
Moll vindt het prettig weer terug te zijn in de technieksector. ‘Hier tref je toch een andere kloksnelheid aan. Alle veranderingen gaan snel. Het is mooi om daar deel van uit te maken. Dell Technologies speelt voor organisaties vaak een centrale rol bij de digitale transformatie die zij doormaken. Klanten hebben, zien we steeds vaker, een heel partnerecosysteem nodig: cloud-aanbieders, hardware- en softwareleveranciers, saas-aanbieders, leveranciers van managed services. Dell Technologies heeft alles in huis om hierin een centrale rol te kunnen vervullen in nauwe samenwerking met dit ecosysteem. Bovendien gaat het bij een digitale transformatie niet alleen om it; het gaat vooral om de bedrijfsvoering. Veel organisaties zijn nog zoekende hoe ze de verandering het beste kunnen aanpakken.’
Moll ziet dat it-afdelingen het lastig vinden om slimme keuzes te maken die aansluiten op de wensen van het algemeen management. ‘Wij helpen in dit opzicht it’ers allround te maken. Dat doen we ook via onze partners. We geven ze kennis en kunde om het gesprek te voeren met de business.’
Scenario’s
Deze gesprekken zijn volgens Moll broodnodig om de beweegredenen van klanten te kunnen doorgronden. ‘Bedrijven schaffen momenteel massaal publieke-cloudservices aan, waarbij ze er naar verloop van tijd achter komen dat ze een groot aantal workloads hier niet in krijgen. Hierdoor worden hun licenties niet of nauwelijks gebruikt en is de return on investment laag, waardoor ze genoopt zijn de service stop te zetten. In feite zijn ze dus al gestopt voordat ze begonnen zijn.’
Voor bedrijven is het niet altijd duidelijk welke middelen zij nodig hebben om hun it-doelen te behalen. Een veelgehoorde vraag is dan ook: how do you get me there? Dit vraagt voor een bedrijf als Dell Technologies om een andere benadering dan voorheen. De traditionele verkoop van Dell Technologies-producten en diensten sluit niet meer aan op de hedendaagse ontwikkelingen, vindt Moll. ‘Vroeger deed je uitgebreid uit de doeken wat een machine allemaal kan, welke geweldige specs zij heeft. Maar daar draait het nu niet meer om. Het gesprek begint nu bij de business: welke processen zijn er, hoe wil je die automatiseren, welke wensen leven er voor de bedrijfsvoering en hoe is dat allemaal te ondersteunen met it? Uiteindelijk zijn die specs wel van belang, maar pas aan het einde van de rit.’
Het Dell Technologies-team dient de scenario’s te kunnen schetsen die nodig zijn om de bedrijfsvoering de gewenste vorm te geven. ‘Data speelt hierin een centrale rol. Data vormt de kern van bedrijfsbeslissingen, het is een kritisch asset. Wij zijn erin gespecialiseerd om data, ook in hybride, (multi-)cloud-omgevingen, bij elkaar te brengen, opdat de gewenste informatie ontstaat. Wij zijn in staat een datalandschap goed in te richten. Er zijn maar weinig cloudnative bedrijven; vrijwel altijd is er een legacy-aspect. Dat maakt het uitdagend om data de rol te geven waarmee het maximaal potentieel wordt benut.’
Kracht van partnerships
Scenario’s vertellen het verhaal van een bedrijf; hoe het werkt, waarom het doet wat het doet, en welke rol it daarin speelt. ‘Dat is de go-to-market-strategie van Dell Technologies Nederland. Ook als het complexe scenario’s betreft’, stelt Moll. Daarom helpt Dell Technologies met zijn partners it-afdelingen om het gesprek aan te gaan met de ‘business’. Moll zit daarom liefst met het algemeen management aan tafel. Van klanten, maar ook van partners, aangezien ze partnerships tussen it-aanbieders als sleutel ziet voor het verder helpen van klanten in hun it-transformatie. Zo zijn Dell Technologies en Microsoft al jaren partner van elkaar. ‘Vooral op gebieden als de hybride werkplek en omgang met data in hybride- en multi-cloud-omgevingen. Klanten maken hun keuzes op basis van de scenario’s en type workloads die zij hebben met het bijbehorende pakket van eisen en wensen. Dat betekent dat zij graag zien dat betrokken it-bedrijven met elkaar samenwerken om de beste oplossing uit te werken en hen te helpen het steeds groter wordende doolhof van nieuwe, sneller opvolgende mogelijkheden te overzien en keuzes te maken ‘
Slimme hesjes
Dell Technologies is onderdeel van een ecosysteem met haar partners. ‘Die helpen wij het scenario-denken eigen te maken. Sommige doen dat overigens al vanuit zichzelf. Een volgende stap van een partner kan zijn om zich te ontpoppen als managed services provider via onze producten en diensten.’
Om de eerder genoemde hoge kloksnelheid zichtbaar te maken, komt Moll met het voorbeeld van de slimme hesjes die ontworpen zijn voor veiligheidsdiensten. ‘In samenwerking met de Nederlandse Politie, de gemeente Amsterdam, Johan Cruijff Arena, Dell Technologies en Dell Boomi heeft Nalta de ‘Blue Force Tracking’ oplossing gecreëerd. Een innovatieve internet of things-toepassing. De hesjes laten zien waar de stewards of politiemensen zijn, hoe hun hartslag is en dergelijke. Mochten ze in problemen zijn, dan weten we waar de beheerders van de Arena hun camera’s op moeten richten.’
Edge computing, waar data lokaal worden verwerkt, speelt hierbij een hoofdrol. ‘Wat bij de hesjes meespeelt, is dat je het publiek wel in de gaten wilt houden, maar zonder ze het idee te geven dat ze verdachte zijn. Dat is een dunne scheidslijn. Het gaat dus over belangrijke extra functionaliteit die op een wijze is toegepast dat het geen negatieve bijwerking heeft. Een mooi voorbeeld waarin duidelijk wordt waarom in scenario’s denken en samenwerken met de betreffende specialisten in het eco-systeem zo belangrijk is. Dat is in dit geval ook precies waar ons Connected Sustainable Society-team voor is. Hoe kun je komen tot een betere leefomgeving samen met je partners.’