Prepr heeft 2,25 miljoen euro opgehaald bij investeringsmaatschappij Newion en Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht. Dit jonge softwarebedrijf uit de Domstad levert een zogeheten headless contentmanagementsysteem (cms) dat bovendien te personaliseren valt.
De nieuwe generatie cms’en is ‘hoofdloos’ omdat het geen frontend meer kent. Zo’n cms bestaat alleen uit een backend (de content) en deze inhoud kan op verschillende kanalen worden geplaatst doordat de backend feitelijk een application programming interface (api) is. Zo zou dit artikel vanuit zo’n headless cms op een website kunnen worden geplaatst maar ook bijvoorbeeld in een mobiele app via die api-koppeling.
Startup Prepr gaat nog een stap verder en kan door de datagedreven opzet een cms leveren waarbij content te personaliseren is. De software bevat een ingebouwde personalisatie-engine met functies als slimme klantprofielen, realtime segmenten (inhoud gericht op specifieke klantgroepen) en content targeting (op specifieke gebruikers). Voor die personalisatie van gegevens zijn tot nu toe meerdere systemen voor nodig maar Prepr claimt dit dusvanuit één cms te kunnen doen.
Volgens investeerder Newion is de cms markt booming door die nieuwe generatie headless systems en maakt Prepr een gerede kans om met zijn cms een sterke positie in te nemen op deze markt. Het bedrijf wil met het extra kapitaal van Newion en NOM Utrecht zijn cms uitbreiden. Het bedrijf is gevestigd in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht, waar – een stukje personalisatie – ook de redactie van Computable is gehuisvest.