Het Europees Parlement heeft ingestemd met de Digital Services Act (DSA). Die wet moet burgers beter beschermen en verbiedt adverteerders bijvoorbeeld om gebruik te maken van persoonlijke data. Ook worden gevoelige data, zoals gegevens over religie, seksuele geaardheid of gezondheid beter beschermd, evenals data van kinderen.
De DSA dwingt platformen bovendien tot meer transparantie. Aanbieders van digitale diensten in de EU moeten hun gebruikers informeren over bijvoorbeeld de algoritmes die de tijdlijn van de gebruikers bepalen. Ook moet duidelijk zijn wie er heeft betaald voor specifieke advertenties die gebruikers te zien krijgen. De DSA eist ook dat illegale content sneller offline wordt gehaald. Om dat te bereiken, moeten leveranciers van digitale diensten meer samenwerken met opsporingsautoriteiten en factcheckers.
Nu het parlement heeft ingestemd, beginnen later deze maand de onderhandelingen met de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie. Die staan onder het Franse voorzitterschap. De Fransen hebben de ambitie om voor hun nationale verkiezingen in april tot een akkoord te komen. Als dat lukt, kan de wet in 2023 in werking treden.
‘Big tech heeft verloren’
‘De miljoenenlobby van Big Tech heeft verloren’, stelt PvdA’er Paul Tang. De Europarlementariër noemt het DSA-wetsvoorstel van de Europese Commissie een ‘goede eerste stap’, maar vindt dat het gisteren aangenomen parlementsvoorstel het digitale verkeer ‘nog vele malen veiliger maakt.’
Hij schreef mee aan dat amendement op het oorspronkelijke wetsvoorstel en zag een ‘massale lobby’ van grote spelers in de digitale advertentie-industrie, waaronder Facebook, op gang komen.
Europese aanpak techsector
De DSA valt in een groep met andere wetsvoorstellen waarmee Europa de regels voor off- en online-dienstverlening en marktconcurrentie poogt samen te brengen.
Het gaat om de Digital Services Act (DSA), de Digital Markets Act (DMA), de Data Governance Act (DGA) en de Artificial Intelligence Regulation (AIR). Zo wil Europa de marktverstoring door Big Tech aanpakken en zorgen voor meer transparantie in de snelgroeiende digitalisering van diensten en producten. Het wil de consument beter beschermen tegen partijen als Google en Facebook. ‘Wat offline illegaal is, moet dat online ook worden’, stelt Tang.
Kritiek
In de techindustrie is er ook kritiek op de Europese wetsvoorstellen. Uiteraard vinden de grote techspelers dat ze te veel worden beknot in de bedrijfsvoering en hun investeringen in nieuwe diensten niet te gelde kunnen maken.
Ook startups trekken aan de bel. Ze vinden dat de wetten de groei van opkomende bedrijven remt. Bijvoorbeeld door limieten voor het maximum aantal gebruikers van een dienst. Dat zou concurrentie met bestaande grote spelers in de weg staan.
Typen bedrijven waarop DSA van toepassing is
De DSA is onder andere van toepassing op de volgende typen bedrijven die hun diensten aanbieden binnen de EU, ongeacht waar zij zijn gevestigd:
- Bemiddelingsdiensten die netwerkinfrastructuur aanbieden, zoals internetproviders en domeinnaamregistrars.
- Hostingpartijen, zoals partijen die cloud- en webhostingdiensten aanbieden.
- Online-platformen die verkopers en consumenten samenbrengen, zoals online-marktplaatsen, appstores, samenwerkende economische platformen en sociale-mediaplatformen.
- Zeer grote online-platformen.
Bron: Thuiswinkel.org