Raydiant uit San Francisco neemt de Nederlandse ai-softwareleverancier Sightcorp over. De software voor gezichtsanalyse die deze spin-off van de Universiteit van Amsterdam heeft ontwikkeld, maakt het gemakkelijker content af te stemmen op doelgroepen.
Raydiant en Sightcorp bieden de mogelijkheid om op beeldschermen in bijvoorbeeld etalages gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Winkeliers en restaurants kunnen hierdoor hun aanbiedingen beter afstemmen op passanten. Reclameboodschappen zijn per scherm en per locatie te variëren.
De ai-technologie van Sightcorp vindt toepassing op systemen voor digital signage, ook wel narrowcasting genaamd. Ook digitale borden voor buitenreclame langs straten en wegen kunnen zo rekening houden met de voorbijgangers. De software is eveneens te gebruiken voor de analyse van winkelbezoek. Deze inzichten zijn realtime. Om de privacy te waarborgen, vervaagt de toolkit van Sightcorp standaard alle gezichten. Alle gegevens zijn bovendien offline en lokaal te verwerken.
Baksteen
Raydiant gaat de Nederlandse software toevoegen aan het eigen platform voor ervaringsbeheer op locatie. Raydiant-topman Bobby Marhamat onderstreept de noodzaak om de klantervaring persoonlijk te maken. Dat geldt zeker nu winkels van baksteen en mortel het moeilijk hebben in hun concurrentiestrijd met online-shops.
Met de overname zal Raydiant EMEA zijn intrek nemen in het Amsterdamse kantoor van Sightcorp. Ook de r&d-activiteiten en ai-ontwikkelingen blijven in de hoofdstad. Sightcorp is permanent bezig innovaties op gebied van computer vision en deep learning in zijn software te verwerken.
Joyce Caradonna, ceo van Sightcorp die eerder GroupDeal en VentureBuilders opzette, krijgt de leiding over de Europese activiteiten van Raydiant. Het snelgroeiende Raydiant heeft plannen om ook kantoren te openen in Litouwen en Londen. Het Europese team wordt dit jaar uitgebreid van twintig naar honderd medewerkers.