Het Utrechtse softwarebedrijf ValueBlue gaat krachtig expanderen in de Verenigde Staten (VS). Topman/oprichter Wilko Visser verhuist binnenkort naar New York om de groei in Amerika te begeleiden. Ook de Britse markt ligt in het vizier. ValueBlue heeft voor zijn groeiplannen elf miljoen dollar (9,5 miljoen euro) aan vers kapitaal binnen gehaald. De Series B financieringsronde stond onder leiding van het Brits-Amerikaanse Octopus Ventures en het Amsterdamse Newion. Ook ABN Amro deed mee aan de ondersteuning van deze leverancier van besluitvormingssoftware.
Om in de VS meer slagkracht te krijgen wil ValueBlue een twintigtal medewerkers voor de marketing, sales en business development aannemen. Ook in Europa neemt het bedrijf commerciële mensen aan. Daarnaast wordt het team dat het enterprise-architectuur (EA) platform ontwikkelt, met zo’n vijftien man uitgebreid.
Het Nederlandse softwarebedrijf lijkt met een aandeel van 20 procent op de eigen thuismarkt voor enterprise architecture (EA) en de ondersteuning hiervan met data en it (business process management) het plafond te hebben bereikt. Vandaar dat directeur Wilko Visser zijn focus naar de VS verlegt. Die markt is niet alleen veel groter maar biedt ook andere voordelen. ‘Amerikaanse klanten plegen sneller te beslissen. Bovendien liggen de bedragen daar hoger,’ licht hij toe. De manier waarop deze klanten de software van ValueBlue gebruiken, is echter identiek aan die in Nederland.
Visser zag zijn klantenkring de afgelopen jaren verschuiven van middelgrote naar grote ondernemingen. Onder meer AS Watson, Randstad, Boskalis en de hotelgroep Wyndham gebruiken zijn enterprise saas-oplossing BlueDolphin. Met meer grote ondernemingen (boven circa tienduizend werknemers) als afnemer veranderen ook de eisen die aan de software worden gesteld. Dit verklaart waarom ook de productontwikkeling een extra impuls krijgt.
Potentie
De markt voor ValueBlue’s collaboratieve ea-platform heeft nog veel potentie. Paul Davidson (Octopus Ventures) zegt: ‘Afstemming van business en it is essentieel voor het succes van ondernemingen. Digitale transformatie wordt sinds de pandemie alleen nog maar belangrijker.’ ValueBlue biedt bedrijven oplossingen voor het beheer en vernieuwing van hun infrastructuur en technologie.
Visser: ‘Nog vaak beslissen managers bij projecten ter digitalisering van hun business vanuit hun onderbuik. Dit gebeurt niet gestructureerd. Bovendien ontbreekt het op één plek aan alle informatie. Ook bestaat er geen goed zicht op wat een project kan bijdragen. Doel van BlueDolphin is de digitale transformatie meer datagedreven te maken. Het platform biedt real-time management inzicht. Ook alle afdelingen die bij die transformatie zijn betrokken, gaan er beter door samenwerken. We vereenvoudigen hun enterprise architectuur en zorgen dat de transformatie flexibel verloopt.’
Eerst investeren dan oogsten
ValueBlue behoort samen met vijftien andere bedrijven tot de leiders in het ‘magic quadrant’ van Gartner. Alle concurrenten hebben tussen de vijf miljoen en dertig miljoen dollar omzet. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat 70 procent van de bedrijven nog geen oplossing hebben voor het beheer van de digitale transformatie. Van de bedrijven die dat wel hebben, wil een deel een nieuwe oplossing. Kortom, de markt biedt ruime kansen.
De Utrechters willen zich onderscheiden door een focus op ‘enterprise’ klanten met complexe it-landschappen. Daarbij valt met name te denken aan de detailhandel, banken en financiële dienstverleners alsmede de gezondheidszorg.
Topman Visser maakt zich op om binnenkort naar de VS te emigreren. Hij heeft hier erg veel zin in. De nieuwe kapitaalinjectie komt als geroepen. Want het veroveren van de Amerikaanse markt brengt nu eenmaal veel kosten met zich mee. ‘Het is: eerst investeren dan oogsten,’ zegt hij.
Ooit eens van gedachte gewisseld met Wilko over het probleem van EA modellen welke geen aansluiting kenden op de realiteit van IT services waardoor deze besluitvormingssoftware een nogal statische voorstelling gaf. En wat betreft een afstemming van de business en IT komt daar tegenwoordig dus nog een uitdaging bij met zoiets als ‘privacy-by-design’ want als enterprise architectuur om het nastreven van principes gaat dan lijkt dit me er ééntje welke wel wat hoger op de agenda mag.
Opvallend trouwens dat m.n. de data architectuur veelal een vergeten aspect is in architectuur modellen waardoor de gegevensverzamelingen niet overeenkomen met de informatiebehoeften van een organisatie. De ongestructureerde data groeit dan ook exponentioneel en daarmee ook het risico omdat alle informatie zich al lang niet meer op één plek bevindt door nieuwe service modellen zoals de cloud. En wat betreft de lifecycle van services en de bewaartermijen van data is het recht om vergeten te worden nog een lastig ding.