De overheid moet gericht ingrijpen bij uitwassen van de digitalisering. Het devies luidt: regie nemen en richting geven wanneer de digitale transitie maatschappelijk gezien de verkeerde kant uitgaat.
Lidewijde Ongering, secretaris-generaal bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), pleit hiervoor in Economisch Statistische Berichten (ESB). Traditioneel laat de hoogste ambtenaar van EZK in een nieuwjaarsartikel haar licht schijnen over de toekomst.
Intomen marktmacht
In de komende jaren kunnen we dus een actievere overheid verwachten. Richten de maatregelen zich op de problemen die zich voordoen, tegelijkertijd wordt ruimte gelaten om de voordelen van de digitalisering te behouden. Belangrijk wordt het intomen van de marktmacht van grote techbedrijven. Ongering acht ook een meerjarige aanpak van cybersecurity noodzakelijk.
Volgens de ambtelijke top van EZK zullen er handhaving en toezicht moeten komen, zonder dat de kosten de pan uit rijzen. Ongering noemt in dit verband de nieuwe toezichthouder op algoritmes die onderdeel wordt van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Ze wijst erop dat voor deze instantie veel mensen en kennis nodig zijn. En dat terwijl toezichthouders zoals de AP nu al kampen met capaciteitsproblemen.
Flexibiliteit
Een andere uitdaging is om de regelgeving toekomstbestendig te maken. De innovaties volgen elkaar snel op, waardoor het beleid al gauw achterloopt. Daarom is flexibiliteit in de regelgeving nodig, aldus Ongering. Ook is het zaak dat de overheid zelf genoeg kennis in huis heeft. Om op veranderingen in te kunnen spelen, moet zij de impact van nieuwe (digitale) technieken kunnen inschatten.
Ongering waarschuwt dat de tekorten aan ict’ers de digitale transitie gaan vertragen en de kosten verhogen. De arbeidsmarkt is star. Het overgrote deel van de werknemers die tijdens de pandemie hun baan verloren, koos voor werk in een aanverwante sector. Omscholing naar een groeisector zoals de ict kwam weinig voor. Ongering wil betere informatie over omscholingssubsidies. De krapte kan ook verminderen door internationale studenten naar Nederland te laten komen voor een opleiding. Vervolgens moeten we ervoor zorgen dat zij hier blijven werken.
Als er één instantie is die NIET iets moet zeggen over de gebrekkige stand van de digitalisering dan is het de Nederlndse Ambtenarij wel vind ik…
Het ging dan ook niet over, al of niet bestaande, gebrekkige digitalisering. Wel over dat je door allerlei partijen gedwongen wordt dingen digitaal te doen. Bij die genoemde grote marktpartijen horen ook zeker bijv. (zorg) verzekeraars. Een aantal ervan is overgegaan of gaat over op digitale zorgpassen die in een bijpassende app zitten. Geen enkele toegevoegde waarde (Je hebt alleen maar een nummer nodig!), maar wel weer een app extra én onbereikbaar voor mensen zonder of met te oude smartphone. Zo gaat het het steeds vaker met bedrijven. Of het nu AH is of Menzis bijv.
Ondertussen moet je dan ook nog maar hopen dat zo’n app zelf niet gebrekkig is.
Wat betreft de uitwassen van het digitale optimisme leidde vooral uitbesteding tot afhankelijkheid van marktpartijen welke over het algemeen beter betalen voor de internationale studenten. En die studenten zullen mogelijk ook liever in Amsterdam studeren dan in een provinciale stad met een goede HBO opleiding en nog betaalbare woningen. Dat laatste zorgt ook voor een starre arbeidsmarkt want hoewel Nederland klein is zorgt de drukte voor langere reistijden.