WeTransfer verwacht dat de omzet over 2021 de honderd miljoen euro te boven gaat. Mede door Covid-19 en de opkomst van het werken op afstand heeft het Nederlandse techbedrijf de wind in de zeilen. Het aantal maandelijkse actieve gebruikers is gestegen tot 87 miljoen. De beursgang zal dan ook niet lang meer uitblijven.
Inmiddels telt de bestanden-verstuurdienst, die ook apps voor de creatieve sector heeft ontwikkeld, 387.000 betalende gebruikers. Ook de inkomsten uit reclame nemen snel toe.
Dit heeft WeTransfer bekendgemaakt. Het bedrijf strooit bovendien licht over de vorig jaar januari aangekondigde beursgang. Definitief is gekozen voor de Amsterdamse beurs Euronext. Het voornemen bestaat om nieuwe aandelen ter waarde van 160 miljoen euro uit te geven, alsmede een pluk bestaande aandelen op de markt te brengen.
Een jaar geleden voorspelde Reuters een beurswaarde van rond de drie miljard euro. Het persbureau baseerde zich daarbij op anonieme bronnen. Gelet op het huidige beursklimaat en de gunstige vooruitzichten voor WeTransfer moet de waardering haalbaar zijn.
Omvangrijk
Het Amsterdamse techbedrijf heeft een behoorlijke trackrecord opgebouwd. Van 2018 tot 2020 bedroeg de samengestelde jaarlijkse groei 31 procent. Over de eerste drie kwartalen van 2021 nam de omzet (jaar-op-jaar) met iets meer dan twee derde toe. Tegelijk zwol de winstgevendheid aan. De aangepaste ebitda-marge, die de winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie aangeeft, steeg naar dertig procent.
WeTransfer begon in 2009 als verzender van grote bestanden. Communicatieman Bas Beerens vond dat er een gemakkelijkere manier moest komen om video’s naar klanten te krijgen. Zijn vriend Ronald Hans, de populaire blogger Nalden, had hetzelfde idee. Samen met ondernemer Rinke Visser zette het duo een dienst op om online omvangrijke bestanden te delen. Later kwamen daar diensten voor de creatieve sector bij.
Inmiddels heeft WeTransfer een uitgebreid productaanbod, specifiek gericht op creatievelingen. Plan is nog meer diensten te ontwikkelen die de creatieve workflow ondersteunen. Voor die groep lanceert men binnenkort WeTransfer Premium boven op de betaalde dienst WeTransfer Pro. Ook overnames liggen in het verschiet. Extra marketing moet bovendien tot een groeiversnelling leiden. Verder wordt het premium advertentieplatform uitgebreid.
Nieuwe segmenten
Ten slotte wil WeTransfer nieuwe segmenten in de markt aanboren. Het bedrijf profiteert van meerdere megatrends. Wereldwijd vindt een snelle digitalisering plaats. Bij de creatie van content is sprake van explosieve groei. De freelance-economie komt eveneens sterk op. Covid-19 versnelt bovendien het werken op afstand.
Deze trends doen de behoefte aan software voor samenwerking toenemen. Daarnaast is er extra vraag naar applicaties die creatievelingen productiever maken. Probleem is echter een enorme versnippering op dit gebied. Ook zijn de huidige tools niet of nauwelijks interoperabel. Dit bemoeilijkt de creatieve workflow bij freelancers en hun opdrachtgevers.
De behoefte aan betere tools en samenhangende oplossingen is groot. WeTransfer wil met haar productaanbod op dit probleem inspelen. Het marktpotentieel voor haar tools is groot. Wereldwijd wordt de adresseerbare markt geraamd op 66 miljard dollar, oplopend tot 77 miljard dollar in 2024. In de komende weken brengt WeTransfer naar verwachting meer details uit over haar beursgang. Dan zullen ook concrete doelstellingen worden vermeld.