Ken je deze: ‘Klanten die dit kochten, bekeken ook…’? Retailers weten als geen ander dat dit soort toepassingen veel opleveren. Net zoals Analytics inzicht biedt in welke webpages en flow verbeterd kunnen worden. Of dat je kunt testen welke titel of afbeelding beter werkt. In verkoopprocessen zijn retailers heel bekwaam in het gebruik van externe data. Juist vanwege die ervaring is het slechts een kleine stap om nu ook interne data te benutten.
Retailers ervaren al dat het meer – soms zelfs aanzienlijk meer – oplevert als ze data aanwenden om het verkoopproces te stroomlijnen. Datzelfde geldt voor diverse andere processen. Op basis van data maak je snellere en betere business beslissingen. Dat klinkt heel logisch, maar ook erg algemeen. Daarom schetsen we hierna een aantal concrete mogelijkheden van hoe je data in business beslissingen benut.
Voorraadbeheer
Business data kan je real-time inzichten geven in je voorraden. Dat heeft diverse voordelen.
Data kan je gedetailleerd inzicht geven in wat er precies in de magazijnen en winkels ligt. Daardoor kun je veel gerichter inkopen, wat gemakkelijker en sneller verloopt. Je kunt voorraden ook beter verspreiden, zodat producten in alle regio’s evenredig leverbaar zijn. En omdat je zelfs die ene laatste maatvoering nog kan lokaliseren in dat magazijn in Groningen-Oost, verkoop je echt alles uit, je blijft niet met overschotten zitten. Tot slot kunnen real-time voorraden ook bijdragen aan het verkoopproces: wanneer er op je website staat dat er ‘nog maar drie stuks verkrijgbaar’ zijn, ontstaat een gevoel van schaarste, waardoor de klant snel overgaat tot een aankoop.
Supply chain
Diverse grondstoffen, fabricage, loonkosten, transport: alles hangt samen en het totaalplaatje bepaalt jouw inkoopprijs. Data maken deze vaak ondoorzichtige processen volstrekt transparant. Je ziet aankomen op welke plekken in de supply chain risico dreigt en kunt tijdig maatregelen treffen. Zodat jouw business er geen hinder van ondervindt. Ook kan data je grootste kostenfactoren lokaliseren. Met die inzichten kun je gericht werken aan kostenbesparingen. En heb je daar succes mee, dan is de kans groot dat je meteen een substantiële besparing realiseert
Optimale logistiek en service
Creëer een helder overzicht hoe je producten van de fabrikant tot bij je klant komen. Wanneer je dat weet, kun je tal van verbeteringen doorvoeren, zodat het gehele logistieke proces soepeler en sneller verloopt. Hierdoor zijn er minder transportbewegingen nodig, of kan je het proces verduurzamen. Telkens opnieuw. Ook kun je deze inzichten aanwenden om de klantervaring te verbeteren door hen bijvoorbeeld gedetailleerd en proactief te informeren.
Betere customer experience
Bij veel retailers staat een uitmuntende customer experience hoog op het verlanglijstje. De vraag was echter hoe je dat realiseert, het ontbrak aan richting. Door business data van verschillende afdelingen samen te trekken en het geheel te analyseren, ontstaat een uitgelezen kans om die klantervaring te optimaliseren. Zo kun je feedback van klanten relateren aan jouw service, maar ook aan de gehele supply chain. Zo komen tot voor kort onzichtbare problemen aan het licht. Met die inzichten kun je natuurlijk het logistieke proces gladstrijken. En je kunt het meteen benutten om de customer experience te verbeteren.
Slechts klein stapje nodig
Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden, er is veel meer denkbaar. In de basis creëer je een single source of truth waarin je alle beschikbare data uit de hele organisatie – en van daarbuiten – bundelt. Elke afdeling kan daarmee oneindig analyseren en experimenteren hoe ze nog beter kunnen bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Met een veelheid aan verbeteringen tot gevolg. Retailers kennen de waarde van data al, ze kennen de methodiek, en kennen zelfs al veel programma’s. Dat maakt het stapje wel heel klein om de kracht van interne data ook te ontsluiten.
Meer weten?
We vertellen je graag meer. Op de website van data-specialist CTS lees je meer over de mogelijkheden en hoe je die ontsluit.