Het van oorsprong Nederlandse marketingsoftwarebedrijf Blueconic krijgt nieuw groeikapitaal en daarmee een nieuwe grootaandeelhouder. Investeringsmaatschappij Vista Equity Partners uit het Texaanse Austin stelt het geld beschikbaar.
Blueconic biedt een webdienst waarmee marketeers op de juiste wijze het gesprek met klanten en online-bezoekers kunnen aanknopen. Dit zogeheten customer data platform (cdp) wordt ingezet door uitgeverij Hearst, Heineken, T-Mobile en ING. De onderneming is een afsplitsing van de Nijmeegse softwareleverancier GX Software en verplaatste haar hoofdkantoor in 2014 naar Boston.
Het platform van Blueconic is gebouwd met de nodige aandacht voor privacy. Volgens Blueconic-oprichter en ceo Bart Heilbron is Vista een goede partner om in het privacy-first-tijdperk te blijven voldoen aan de groeiende vraag naar producten voor het verantwoord verzamelen en inzetten van klantgegevens. Hij noemt de nieuwe investering een mijlpaal in de ontwikkeling van het bedrijf. Vista zou veel kennis en expertise hebben en de langetermijnvisie bevestigen.
Derde investeringsronde
De kapitaalinjectie door Vista is de derde investeringsronde van Blueconic. In 2014 haalde de onderneming via investeerder Sigma Prime Ventures drie miljoen dollar op voor productontwikkeling en expansie naar de VS. Begin 2020 was Sigma, samen met Spring Lake Equity Partners en enkele andere geldschieters, ook betrokken bij een tweede kapitaalinjectie van dertien miljoen dollar.
Het is onbekend hoeveel geld is gemoeid met de nieuwe investering door Vista Equity Partners. Wel is duidelijk dat eerdere investeerders een minderheidsbelang in Blueconic behouden.