In China en India heeft de bevolking er veel vertrouwen in dat technologie de wereld beter maakt. In de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland is dat geloof een stuk minder. Vooral over artificial intelligence (ai) en 5G zijn de meningen sterk verdeeld.
Dit blijkt uit het Bosch Tech Compass, een enquête die in vijf landen werd uitgevoerd. De resultaten werden gisteren tijdens de techbeurs CES in Las Vegas bekendgemaakt.
Bijna driekwart gelooft dat technologie de wereld beter maakt. Meer dan drie op de vier respondenten wereldwijd beschouwen technologische vooruitgang als de sleutel tot het tegengaan van klimaatverandering.
Chinezen hebben er het meest vertrouwen in dat technologie vandaag in voldoende mate ingezet wordt om de grote problemen van onze tijd het hoofd te bieden: 83 procent. Daarna komen de Indiërs (77 procent). In de VS is nog niet eens de helft hiervan overtuigd, terwijl in Groot-Brittannië (37 procent) en Duitsland (29 procent) een aanzienlijke minderheid optimistisch is.
Ook het soort technologie waarvan veel wordt verwacht, verschilt per werelddeel. Westerse landen hebben hoge verwachtingen van groene technologieën. Azië gelooft heilig in ai en 5G. Respondenten in China en India zijn ervan overtuigd dat slimme en geconnecteerde technologieën, zoals ai en 5G, een positief effect op de maatschappij zullen hebben.
Elders is dat anders. Ongeveer een derde van alle respondenten in de VS en Europa zegt ai als de grootste technologische bedreiging te zien. ‘Die bezorgdheden wegnemen en het vertrouwen in digitale technologieën opbouwen, dat zal in de toekomst van doorslaggevend belang zijn en zal ook een impact hebben op het consumentengedrag,’ zei Bosch-ceo Stefan Hartung gisteren in Las Vegas.
Dat blijkt ook uit een ander resultaat van de enquête: vier op de vijf mensen wereldwijd geloven dat het succes van een bedrijf afhangt van de vraag of ze in de toekomst digitaal vertrouwen bij de klanten weten op te bouwen. Dat wordt volgens de respondenten steeds belangrijker: voor 43 procent speelt vertrouwen in de digitale wereld een grotere rol dan vertrouwen in de analoge wereld.