Met de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging goed it-personeel te werven. Meer, it’ers zitten in zo’n luxe positie dat zij werkgevers voor het uitkiezen hebben en zichzelf zien als een goede catch. Bedrijven moeten hier slim op in spelen. Maar in plaats van te denken in nieuwe mogelijkheden, blijven ze te vaak steken bij oude manieren.
Bedrijven vissen allemaal in dezelfde (it-)vijver op zoek naar de ‘perfecte’ kandidaat. Hieronder vier redenen waarom dat regelmatig misgaat.
- Afwachten wie er op een vacature afkomen
Het gebeurt regelmatig dat bedrijven een vacature online zetten en vervolgens achterover gaan leunen; die sollicitanten komen vanzelf wel. In de huidige markt werkt dit niet meer. Werkzoekenden wachten totdat de kansen naar hén toekomen, en niet andersom.
- Niet verder kijken dan je neus lang is
Bij het uitvragen van een functieprofiel wordt vaak de ideale kandidaat omschreven. Deze persoon moet bijvoorbeeld in de buurt wonen en Nederlands spreken. Sinds de pandemie is gebleken dat we hier juist flexibel mee om kunnen gaan. Zo bieden veel werkgevers de optie om eigen werktijden te bepalen. Bovendien functioneren it’ers zelfs beter als ze in een bepaald werkritme zitten, dus waarom zou je hen verplichten tot een 9-tot-5-baan. De pandemie heeft ons laten inzien dat we niet per se locatiegebonden zijn. Buiten Nederland is er een wereld aan nieuwe mogelijkheden. Door het tekort aan it’ers is het des te interessanter om vaker buiten de landsgrenzen te kijken. Stop met het zoeken naar het schaap met de vijf poten en verbreed je horizon.
- Standaardvacatureteksten
De meeste vacatureteksten zijn weinig inspirerend en spreken niet aan om te reageren. Naast dat dit één van de manieren is om jezelf te onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven, is dit ook dé eerste indruk die een it’er van een organisatie krijgt. Benoem in de vacaturetekst of tijdens het eerste contact – bijvoorbeeld via LinkedIn – aan welke toffe projecten een kandidaat gaat werken en met welke technologie. Tegenwoordig willen jonge mensen iets goeds doen voor de maatschappij. Denk aan optimalisaties binnen bepaalde programma’s als een vorm van verduurzaming. Juist door dit te benoemen geef je ze het gevoel dat zij het verschil kunnen maken.
- Te weinig contact met de mensen op de werkvloer
Hr-medewerkers hebben nauwelijks technische kennis, waardoor het voor hen lastig is te beoordelen of een kandidaat geschikt is voor de functie. Stel daarom met (een van) je it-developer(s) het kandidatenprofiel samen en betrek je it-collega’s ook in het verdere sollicitatieproces, onder het mom van collaborative hiring. Hr kijkt vooral naar iemands ervaring met de vereiste programmeertaal, terwijl een goede developer dit zich binnen no time eigen maakt. De leerpotentie van een kandidaat is dus belangrijker.
Creatieve oplossingen
Wegblijven bij de zojuist genoemde valkuilen is een goede eerste stap. Maar er zijn nog talloze creatieve manieren om it-professionals te werven. Hieronder de belangrijkste.
- Werven via GitHub
GitHub is een online-platform waar software op is te plaatsen. It’ers kunnen hier meeschrijven aan allerlei projecten en elkaar vervolgens beoordelen door het geven van stars. Als recruiter kun je aan het aantal volgers en stars zien of iemand een goede codeur is. Op basis van een geschreven code kun je ervoor kiezen om iemand een bericht te sturen. Op GitHub vind je tech-mensen die echt geïnteresseerd zijn in it en dus intrinsiek gemotiveerd zijn. Veel gebruikers hebben al een baan in de it, maar aangezien het geen recruitmentplatform is, is dit niet zichtbaar. Werven via dit platform vergt dus meer overtuigingskracht. Vooral met een gerichte en persoonlijke benadering maak je het verschil.
- Adverteren op Reddit
Reddit is het grootste forum van de wereld. Iedereen met een account kan hier zelf berichten plaatsen. In tegenstelling tot GitHub gaat dit forum verder dan alleen codes. Zo wordt hier ook veel gedeeld over games. Dit is een van de redenen dat veel it’ers een Reddit-account hebben. Als bedrijf kun je hier adverteren. Niet direct met vacatures, maar wel met je job-post. Dit ziet er als volgt uit: ‘Wil jij meewerken aan onze topnotch software voor sector X? Klik dan hier!’ Combineer dit met een goed cookiebeleid en je kunt veel gerichte traffic naar je website genereren.
- Laagdrempelige vacatures plaatsen op Stack Overflow
Dit is een vraag-en-antwoord-forum voor it’ers over computers, software en het schrijven van codes. Op dit forum is het wel mogelijk vacatures te plaatsen. Vaak zijn dit korte en prikkelende teksten waardoor de drempel om te solliciteren lager is. Sollicitanten hoeven slechts hun naam, telefoonnummer en eventueel GitHub-account achter te laten. Hierdoor hoeven ze geen sollicitatiebrief te schrijven en hun cv op te sturen, maar solliciteren ze als het ware met hun (GitHub-)code.
Door vaker buiten de gebaande paden te denken en creatief te zijn, zullen er meer potentiële kandidaten op je pad komen. Hierdoor vis jij niet meer in die té kleine it-vijver samen met alle andere bedrijven.